2007-08-18

ИЗКРИВЕНО ПРОСТРАНСТВО В ИЗКРИВЕНО ВРЕМЕ


Ува­жа­е­ми гос­по­дин Пре­зи­дент,

Ува­жа­е­ми да­ми и гос­по­да,

Ува­жа­е­ми фе­де­ра­лис­ти,

Щас­т­лив съм, че ве­че ня­кол­ко дни се на­ми­рам в Ев­ро­па, че ве­че ня­кол­ко дни виж­дам със соб­с­т­ве­ни­те си очи как­во е Ев­ро­па. Мо­е­то пре­би­ва­ва­не тук, в Мо­но­по­ли, в Ита­лия, е из­к­лю­чи­тел­но го­ля­мо пре­жи­вя­ва­не. За мен, и за поч­ти всич­ки бъл­га­ри Ита­лия и дру­ги­те стра­ни от За­пад­на Ев­ро­па са все още са­мо ед­на меч­та. За нас Ев­ро­па бе­ше и все още е не­що да­леч­но и не­дос­ти­жи­мо-как­то в прос­т­ран­с­т­во­то, та­ка и във вре­ме­то.

Аз съм на 46 го­ди­ни и за пръв път виж­дам Ита­лия, за пър­ви път виж­дам Ев­ро­па. Са­мо пре­ди пет ме­се­ца аз бях в зат­во­ра, къ­де­то прес­то­ях пет го­ди­ни и се­дем ме­се­ца за­ра­ди про­па­ган­да сре­щу ко­му­нис­ти­чес­кия ре­жим в Бъл­га­рия, Съ­вет­с­кия съ­юз и Че­хос­ло­ва­кия. Пре­ди то­ва бях на­у­чен ра­бот­ник в Бъл­гар­с­ка­та ака­де­мия на на­у­ки­те и пре­по­да­ва­тел в Юри­ди­чес­кия фа­кул­тет на Со­фийс­кия уни­вер­си­тет „Кли­мент Ох­рид­с­ки“. За­ни­ма­вах се с по­ли­ти­чес­ки ана­ли­зи и прог­но­зи­ра­не и тър­сех сво­е­то мяс­то и мяс­то­то на Бъл­га­рия в со­ци­а­л­но­то вре­ме и в со­ци­а­л­но­то прос­т­ран­с­т­во.

Как­то пре­ди, та­ка и днес мо­ят из­вод е, че по­доб­но на кош­мар от зло­ве­ща при­каз­ка ан­ти­чо­веш­ки­те си­ли, на­ре­че­ни ко­му­ни­зъм, са пре­нес­ли, пре­мес­ти­ли Бъл­га­рия в дру­го вре­ме и в дру­го прос­т­ран­с­т­во.

От глед­на точ­ка на ас­т­ро­но­ми­чес­ко­то вре­ме всич­ки ние на пла­не­та­та Зе­мя жи­ве­ем в XX век. От глед­на точ­ка на со­ци­а­л­но­то вре­ме, на по­ли­ти­чес­ко­то вре­ме, то­ва оба­че не е та­ка. След ид­ва­не­то на ко­му­нис­ти­те на власт вре­ме­ви­те из­ме­ре­ния за Бъл­га­рия ста­на­ха съв­сем дру­ги. Ко­му­нис­ти­те пре­мес­ти­ха Бъл­га­рия да­ле­че на­зад във вре­ме­то – пре­ди всич­ко в сред­ни­те ве­ко­ве, а в ня­кои от­но­ше­ния и пре­ди но­ва­та ера. Ес­тес­т­ве­но, по за­ко­ни­те на со­ци­а­л­на­та ди­а­лек­ти­ка, то­ва е пре­мес­т­ва­не на по-ви­сок уро­вен, но съ­щес­т­ве­но­то е то­ва, че Бъл­га­рия бе вър­на­та в епо­ха­та на фе­о­да­лиз­ма с твър­де мно­го еле­мен­ти на ро­бов­ла­дел­с­т­во. Имен­но тук е глав­но­то и съ­щес­т­ве­но­то раз­ли­чие меж­ду Бъл­га­рия и стра­ни­те от За­пад­на Ев­ро­па – до­ка­то в стра­ни­те от За­пад­на Ев­ро­па е на­ли­це тъж­дес­т­во меж­ду ас­т­ро­но­ми­чес­ко­то и со­ци­а­л­но­то вре­ме, то в Бъл­га­рия те­зи две вре­ме­на са раз­де­ле­ни, при ко­е­то в со­ци­а­л­но, в по­ли­ти­чес­ко от­но­ше­ние ние сме вър­на­ти да­леч на­зад, във вре­ме­то на фе­о­да­лиз­ма и ро­бов­ла­дел­с­т­во­то.

В ге­о­г­раф­с­ко­то прос­т­ран­с­т­во Бъл­га­рия ес­тес­т­ве­но се на­ми­ра в Ев­ро­па. На ко­му­нис­ти­те ние дъл­жим зас­лу­га­та да бъ­де пре­неб­рег­на­то ге­о­г­раф­с­ко­то прос­т­ран­с­т­во и Бъл­га­рия да бъ­де пре­мес­те­на в по­ли­ти­чес­ко­то прос­т­ран­с­т­во на Азия. Кол­ко­то и при­каз­но и не­ве­ро­я­т­но да из­г­леж­да, то­ва пре­мес­т­ва­не на Бъл­га­рия от Из­точ­на Ев­ро­па в Сред­на Азия за нас е ед­на тра­гич­на и зло­ве­ща ре­а­л­ност. От та­зи глед­на точ­ка, ува­жа­е­ми да­ми и гос­по­да, Бъл­га­рия се на­ми­ра в Ев­ро­па на ге­о­г­раф­с­ка­та кар­та, но в Азия на по­ли­ти­чес­ка­та кар­та.

Из­к­ри­ве­но­то прос­т­ран­с­т­во и из­к­ри­ве­но­то вре­ме, в ко­е­то се на­ми­ра Бъл­га­рия, са две ме­та­фо­ри и две ре­а­л­нос­ти, с ко­и­то тряб­ва да се съ­о­б­ра­зя­ват ка­кто опо­зи­ци­он­ни­те си­ли в Бъл­га­рия, та­ка и по­ли­ти­чес­ки­те си­ли в Ев­ро­па. По­ли­ти­чес­ка­та ме­та­фо­ра за стро­и­тел­с­т­во­то на общ ев­ро­пейс­ки дом за нас в Бъл­га­рия има та­зи осо­бе­ност, че е свър­за­на с още две ме­та­фо­ри и две тра­гич­ни ре­а­л­нос­ти.

Ве­че ня­кол­ко ме­се­ца в Бъл­га­рия се из­вър­ш­ва бу­ен по­ли­ти­чес­ки ки­пеж. Опо­зи­ци­он­ни­те си­ли са още твър­де мла­ди, сла­би и не­о­пит­ни. До­ка­то нап­ри­мер в Пол­ша или Че­хос­ло­ва­кия, Ун­га­рия или Из­точ­на Гер­ма­ния все пак е бил ос­та­нал из­вес­тен по­ли­ти­чес­ки опит от ми­на­ло­то, то в Бъл­га­рия всич­ко за­поч­ва ед­ва се­га. В Бъл­га­рия на­ро­дът е пос­та­вен пред проб­ле­ма да раз­бе­ре кои са ис­тин­с­ки­те опо­зи­ци­он­ни си­ли сред оне­зи, ко­и­то твър­дят, че са опо­зи­ция. Съ­щес­т­ву­ва ед­на фал­ши­ва опо­зи­ция, от­г­ле­да­на и ин­фил­т­ри­ра­на от ко­му­нис­ти­те, ко­я­то в твър­де ви­со­ка сте­пен ус­пя­ва да заб­луж­да­ва не са­мо бъл­гар­с­кия на­род, но и чуж­дес­т­ран­ни­те по­ли­ти­чес­ки наб­лю­да­те­ли. Но съ­щес­т­ву­ва и ед­на дру­га опо­зи­ция, ко­я­то си е пос­та­ви­ла цел­та да вър­не Бъл­га­рия от сред­но­ве­ко­ви­е­то в XX век и да пре­мес­ти Бъл­га­рия от по­ли­ти­чес­ка­та кар­та на Азия в по­ли­ти­чес­ка­та кар­та на Ев­ро­па.

Не­ка под­чер­та­ем, че ко­му­нис­ти­те съ­що та­ка тър­сят път към Ев­ро­па и Аме­ри­ка. За тях то­ва е на­чин да за­па­зят по­ло­же­ни­е­то си на гос­по­да­ри. Но в Бъл­га­рия има пар­тии и ор­га­ни­за­ции, ко­и­то не приз­на­ват пра­во­то на ко­му­нис­ти­те да ни во­дят по пъ­тя към Ев­ро­па. Те­зи пар­тии и ор­га­ни­за­ции съ­щес­т­ву­ват ед­ва от ня­кол­ко ме­се­ца и са още твър­де сла­би в ор­га­ни­за­ци­он­но и по­ли­ти­чес­ко от­но­ше­ние, но те ве­че са из­лез­ли на по­ли­ти­чес­ка­та сце­на и се на­дя­ват, че ско­ро ще бъ­дат ре­ша­ващ фак­тор при на­ми­ра­не­то на ре­а­л­ния път към об­щия Ев­ро­пейс­ки дом, в кой­то Бъл­га­рия ще има сво­е­то дос­той­но мяс­то.
Ян­ко Ян­ков

[Изказване на семинар на Движението Европейски дом "Алдо Моро", Италия, Монополи, 10.04.1990. Публикувано на стр. 108-110 от книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ. Политическа документалистика. - С., "Янус", 1994. - 640 с.].

Няма коментари:

Публикуване на коментар