2007-08-18

ПРЕДИ ДА СЕ ОБЕДИНИМ, ТРЯБВА ДА СЕ РАЗГРАНИЧИМ



Ува­жа­е­ми да­ми и гос­по­да,

Скъ­пи при­я­те­ли,

Пре­ди ня­кол­ко ме­се­ци бе въз­с­та­но­ве­но Бъл­гар­с­ко­то со­ци­а­л­де­мок­ра­ти­чес­ко дви­же­ние. За крат­ко вре­ме се офор­ми­ха най-мал­ко пет со­ци­а­л­де­мок­ра­ти­чес­ки нап­рав­ле­ния и от­дел­ни струк­тур­ни фор­ма­ции. То­ва е твър­де мно­го! Обе­ди­не­на Ев­ро­па ня­ма да ни при­е­ме в то­зи ни вид! Ние тряб­ва да се обе­ди­ним!

Но пре­ди да се обе­ди­ним, е нуж­но да се раз­г­ра­ни­чим, и раз­г­ра­ни­чи­тел­на­та ли­ния тряб­ва да бъ­де на­ше­то от­но­ше­ние към мар­к­сиз­ма. Ние тряб­ва да ре­шим да­ли мар­к­сиз­мът мо­же да бъ­де кри­те­рий за на­ши­те со­ци­а­л­ни дейс­т­вия, или не мо­же да бъ­де. Не­мар­к­сис­т­ка­та фрак­ция в Бъл­гар­с­ка­та со­ци­а­л­де­мок­ра­ти­чес­ка пар­тия счи­та, че марк­сиз­мът НЕ МО­ЖЕ да бъ­де кри­те­рий за на­ши­те со­ци­а­л­ни дейс­т­вия. Ние счи­та­ме, че мар­к­сиз­мът и ко­му­низ­мът са ге­не­тич­но свър­за­ни и не же­ла­ем да има­ме ни­що об­що с тях.

Ве­че всич­ки зна­ят, че Бъл­гар­с­ка­та ко­му­нис­ти­чес­ка пар­тия е не­за­кон­на ор­га­ни­за­ция, за­що­то тя не е ре­гис­т­ри­ра­на по пред­ви­де­ния в за­ко­на ред. Не­мар­к­сис­т­ка­та фрак­ция на Бъл­гар­с­ка­та со­ци­а­л­де­мок­ра­ти­чес­ка пар­тия счи­та, че Бъл­гар­с­ка­та ко­му­нис­ти­чес­ка пар­тия ос­вен то­ва НЕ Е ПО­ЛИ­ТИ­ЧЕС­КА ОР­ГА­НИ­ЗА­ЦИЯ, НЕ Е ПАР­ТИЙ­НА ОР­ГА­НИ­ЗА­ЦИЯ, а е ор­га­ни­за­ция, слу­же­ща си с на­си­лие, вдъх­но­вя­ва­ща на­си­лие, ор­га­ни­зи­ра­ща на­си­лие, при­ла­га­ща на­си­ли­е­то във всич­ки­те му фор­ми и сте­пе­ни. Ние сме убе­де­ни, че за по­ли­ти­чес­ка­та, ико­но­ми­чес­ка­та и нрав­с­т­ве­на­та ка­тас­т­ро­фа, в ко­я­то се на­ми­ра Бъл­га­рия, е ви­нов­на те­ро­рис­тич­на­та ор­га­ни­за­ция, на­рек­ла се­бе си ко­му­нис­ти­чес­ка пар­тия. Ние, от не­мар­к­сис­т­ка­та фрак­ция на Бъл­гар­с­ка­та со­ци­а­л­де­мок­ра­ти­чес­ка пар­тия, се ръ­ко­во­дим от прин­ци­пи­те и от прак­ти­чес­кия опит на съв­ре­мен­на­та со­ци­а­л­де­мок­ра­ция и се стре­мим да из­г­ра­дим НЕ­ЗА­ВИ­СИ­МА, ДЕ­МОК­РА­ТИЧ­НА И СО­ЦИ­А­Л­НО СПРА­ВЕД­ЛИ­ВА БЪЛ­ГА­РИЯ. Най-важ­ни­те пун­к­то­ве от на­ша­та прог­ра­ма са след­ни­те:

Га­ран­ти­ра­не на ин­ди­ви­ду­а­л­ни­те чо­веш­ки сво­бо­ди.

Оси­гу­ря­ва­не на шанс за сво­бод­но раз­ви­тие и об­щес­т­ве­но ре­а­ли­зи­ра­не на все­ки граж­да­нин.

Граж­да­ни­те да кон­т­ро­ли­рат дър­жа­ва­та, а не дър­жа­ва­та да кон­т­ро­ли­ра граж­да­ни­те.

Но­ва­та Кон­с­ти­ту­ция на Бъл­га­рия да се из­ра­бо­ти въз ос­но­ва на Тър­нов­с­ка­та кон­с­ти­ту­ция, съ­о­б­раз­но опи­та на мо­дер­ни­те де­мок­ра­ции, и след ка­то на опо­зи­ци­он­ни­те си­ли се оси­гу­ри юри­ди­чес­ка и ре­а­л­на въз­мож­ност за пре­диз­бор­на бор­ба.

По­ли­ти­чес­ка­та фор­ма на уп­рав­ле­ние в Бъл­га­рия да бъ­де пар­ла­мен­тар­на­та де­мок­ра­ция, при ко­я­то власт­та на вся­ко ни­во про­и­з­ти­ча от об­щес­т­ве­на­та во­ля, пред­с­та­ве­на в Пар­ла­мен­та, чрез сво­бод­ни, рав­ни, все­о­б­щи, пре­ки и тай­ни из­бо­ри.

Ние сме за уп­рав­ле­ние на мно­зин­с­т­во­то при пъл­но за­паз­ва­не и за­чи­та­не на пра­ва­та на мал­цин­с­т­во­то, из­ра­зе­ни в ле­гал­ни, сво­бод­но съ­пер­ни­че­щи си опо­зи­ци­он­ни пар­тии, за­щи­та­ва­щи раз­лич­ни идеи.

Ние счи­та­ме, че ис­тин­с­ка­та сво­бо­да е та­зи, ко­я­то оси­гу­ря­ва пра­ва­та на дру­го­мис­ле­щи­те, ка­то чо­веш­ки­те и граж­дан­с­ки­те пра­ва се га­ран­ти­рат от за­ко­но­да­тел­с­т­во­то с кол­ко­то се мо­же по-мал­ко заб­ра­ни и ог­ра­ни­че­ния.

За­ко­но­да­тел­на­та, из­пъл­ни­тел­на­та и съ­деб­ната власт да бъ­дат раз­де­ле­ни. Бъл­гар­с­ко­то за­ко­но­да­тел­с­т­во да бъ­де при­ве­де­но към меж­ду­на­род­ни­те прав­ни нор­ми и стан­дар­ти.

Ние сме за ми­рог­лед­на и ре­ли­ги­о­з­на то­ле­ран­т­ност, за­щи­та­ва­ме сво­бо­да­та на вя­ра­та, съ­вест­та и ве­ро­и­з­по­ве­да­ни­е­то.

Ние сме за един­на и не­де­ли­ма на­ци­о­нал­на об­щ­ност, в ко­я­то все­ки бъл­гар­с­ки граж­да­нин, не­за­ви­си­мо от сво­я­та на­ци­о­нал­ност, има рав­ни пра­ва и за­дъл­же­ния.

Ние сме за прав­на уред­ба на на­род­нос­т­ни­те гру­пи в съ­о­т­вет­с­т­вие с Хар­та­та за пра­ва­та на чо­ве­ка.

Ние сме за не­за­ви­си­ма Бъл­га­рия в рам­ки­те на ед­на бъ­де­ща Ев­ро­пейс­ка кон­фе­де­ра­ция от сът­руд­ни­че­щи си на­ции.

Ние сме за оси­гу­ря­ва­не на га­ран­ции сре­щу ру­си­фи­ка­ци­я­та на бъл­гар­с­ка­та кул­ту­ра, на­у­ка, об­ра­зо­ва­ние и език.

Ние сме за не­за­бав­на от­мя­на на всич­ки за­ко­ни, ог­ра­ни­ча­ва­щи пра­во­то на соб­с­т­ве­ност. Пра­во­то на час­т­на соб­с­т­ве­ност да бъ­де кон­с­ти­ту­ци­он­но га­ран­ти­ра­но ка­то све­ще­но и неп­ри­кос­но­ве­но. Да се да­де при­о­ри­тет на фор­ми­ра­щия се час­тен сек­тор. Да се въз­с­та­но­вят пра­ва­та на соб­с­т­ве­ни­ци­те или на тех­ни­те нас­лед­ни­ци вър­ху на­сил­с­т­ве­но ко­лек­ти­ви­зи­ра­на­та зе­мя, да се пре­раз­г­ле­да по­лу­раз­бой­ни­чес­ко­то на­ци­о­на­ли­зи­ра­не на под­зем­ни­те и над­зем­ни­те бо­гат­с­т­ва, час­т­ни­те фаб­ри­ки и пред­п­ри­я­тия.

Ние сме за пъл­на по­ли­ти­чес­ка не­за­ви­си­мост от Съ­вет­с­кия съ­юз, за пос­те­пен­но ог­ра­ни­ча­ва­не на ико­но­ми­чес­ка­та и тър­гов­с­ка­та об­вър­за­ност на Бъл­га­рия със Съ­вет­с­кия съ­юз и за ори­е­н­ти­ра­не към Ев­ро­пейс­ка­та ико­но­ми­чес­ка об­щ­ност.

Ние зна­ем, че про­ме­ни­те в ико­но­ми­чес­ка­та сис­те­ма ще до­ве­дат до зна­чи­тел­ни со­ци­а­л­ни нап­ре­же­ния и се обя­вя­ва­ме за га­ран­ти­ра­на со­ци­а­л­на по­мощ, съ­о­б­ра­зе­на с ин­ф­ла­ци­я­та, ка­то акт на со­ци­а­л­на спра­вед­ли­вост и на­ци­о­нал­на со­ли­дар­ност.

По­у­че­ни от пе­чал­ния ис­то­ри­чес­ки опит на на­ша­та стра­на, ние, бъл­гар­с­ки­те со­ци­а­л­де­мок­ра­ти НЕ­МАР­К­СИС­ТИ, се стре­мим чрез пар­ла­мен­та­рен пре­ход към но­ва ор­га­ни­за­ция на бъл­гар­с­ко­то об­щес­т­во, в ко­е­то сво­бо­да­та, спра­вед­ли­вост­та и со­ли­дар­ност­та ще бъ­дат не­де­ли­ми.

Бла­го­да­ря за вни­ма­ни­е­то!

[Из­каз­ва­не на ми­тин­га, ор­га­ни­зи­ран от Съ­ю­за на де­мок­ра­тич­ни­те си­ли на пло­щад „Де­ве­ти сеп­тем­в­ри“ в Со­фия на 25.02.1990 г., 13 ча­са. Публикувано в сп. „Глас“ - Не­за­ви­си­мо спи­са­ние за ли­те­ра­ту­ра и пуб­ли­цис­ти­ка, Со­фия, брой 5, про­лет 1990 г., както и на стр.95-98 от книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ. Политическа документалистика. - С., "Янус", 1994. - 640 с.].

Няма коментари:

Публикуване на коментар