2007-08-20

ЖЕЛЮ ЖЕЛЕВ И ТРАНСФОРМАЦИЯТА НА КОМУНИСТИЧЕСКАТА ПОЛИТИЧЕСКА ВЛАСТ В ИКОНОМИЧЕСКА


Же­лю Же­лев е ръ­ко­во­дил раз­цеп­ле­ни­е­то в СДС

Ин­тер­вю на Вен­цис­лав Пет­ров

във в-к „Вре­ме“ бр. 14 (286)/9–15.04.1992 г.

Ян­ко Ян­ков е ро­ден на 13.08.1944 г. в с. Кли­су­ри­ца, Ми­хай­лов­град­с­ко. За­вър­шил е пра­во в СУ „Св. Кли­мент Ох­рид­с­ки“. По про­фе­сия е юрист. Ра­бо­тил е ка­то на­у­чен сът­руд­ник I сте­пен в Ин­с­ти­ту­та по на­у­ки­те за дър­жа­ва­та и пра­во­то при БАН. Бил е гла­вен асис­тент в Юри­ди­чес­кия фа­кул­тет при уни­вер­си­те­та. По­ве­че от пет го­ди­ни е ле­жал в ко­му­нис­ти­чес­ки­те зат­во­ри (1984-1989) по об­ви­не­ние в съз­да­ва­не на про­ти­во­дър­жав­на ор­га­ни­за­ция и про­па­ган­да. Се­га е пред­се­да­тел на Съ­ю­за на юрис­ти­те де­мок­ра­ти в Бъл­га­рия, на Пар­тия Ли­бе­ра­лен Кон­г­рес и Съ­ю­за за Тър­нов­с­ка кон­с­ти­ту­ция.

„Же­лю Же­лев е ръ­ко­во­дил раз­цеп­ле­ни­е­то в СДС“, без да треп­не за­я­вя­ва Ян­ко Ян­ков. Той об­ви­ня­ва пре­зи­ден­та, че прес­тъп­но е поз­во­лил на ко­му­нис­ти­те да пре­о­б­ра­зу­ват по­ли­ти­чес­ка­та си власт в ико­но­ми­чес­ка.

– В как­во е тай­на­та на склю­че­но­то по­ли­ти­чес­ко спо­ра­зу­ме­ние меж­ду Пар­тия Ли­бе­ра­лен Кон­г­рес и СДС?

– Пар­тия Ли­бе­ра­лен Кон­г­рес е един от уч­ре­ди­те­ли­те на Съ­ю­за за Тър­нов­с­ка кон­с­ти­ту­ция. По­ли­ти­чес­кото спо­ра­зу­ме­ние е склю­че­но меж­ду СДС и Съ­ю­за за Тър­нов­с­ка кон­с­ти­ту­ция. Тай­на и скрит под­текст ня­ма. На­ша­та цел е де­ко­му­ни­за­ци­я­та във всич­ки сфе­ри на ико­но­ми­чес­кия и об­щес­т­ве­но-по­ли­ти­чес­кия жи­вот. Спе­ци­а­л­но Съ­ю­зът за Тър­нов­с­ка кон­с­ти­ту­ция оба­че ня­ма да се ог­ра­ни­чи с ета­па на со­ци­а­л­де­мок­ра­ти­за­ци­я­та, осъ­щес­т­вя­ван в мо­мен­та от СДС, и ние ще се про­ти­во­пос­та­вя­ме на та­зи левичарска стра­те­гия в СДС.

– Спо­ра­зу­ме­ни­е­то с под­к­ре­па­та на мо­нар­хи­чес­ко­то кри­ло в СДС ли бе склю­че­но?

– Ни­то един член от ръ­ко­вод­с­т­во­то на СДС не бе­ше про­тив сключ­ва­не­то на по­ли­ти­чес­ко­то спо­ра­зу­ме­ние. Ре­ше­ни­е­то за не­го­во­то под­пис­ва­не по­лу­чи еди­но­душ­но одоб­ре­ние.

– Про­ти­ча ли про­цес на раз­с­ло­е­ние в уп­рав­ля­ва­ща­та по­ли­ти­чес­ка ко­а­ли­ция и от ко­го е до­ми­ни­ра­на тя в мо­мен­та?

– Аз съм един от съз­да­те­ли­те на СДС и съм пър­ви­ят, кой­то ня­ко­га го на­пус­на. От ед­на стра­на, мо­е­то по-на­та­тъш­но при­със­т­вие в не­го бе не­въз­мож­но за са­мия мен, а от дру­га, бях и не­у­до­бен за то­га­ваш­ни­те ръ­ко­во­ди­те­ли. Точ­но те ме из­го­ни­ха от СДС. Об­ви­ни­ха ме, че раз­ко­ле­ба­вам вът­реш­ни­те ус­тои на съ­ю­за и дис­к­ре­ди­ти­рам „си­ня­та ма­гия“. Впос­лед­с­т­вие се ока­за, че имен­но мо­я­та по­зи­ция е би­ла най-пра­вил­на­та за ней­но­то спа­ся­ва­не. До­во­лен съм, че в СДС се по­я­ви­ха хо­ра, ко­и­то не бя­ха сред пър­во­съз­да­те­ли­те му. Те за­поч­на­ха да про­ме­нят не­го­вия об­лик от от­г­ле­да­на от БКП опо­зи­ция в ед­на ис­тин­с­ка ан­ти­ко­му­нис­ти­чес­ка фор­ма­ция. Моята задача е да се опитам да задълбоча разслоението в Координационния съвет на СДС и да изтегля стратегията на коалицията в десния политически спектър.

Още на 17 де­кем­в­ри 1989 г. пред око­ло 60–70 ду­ши от СДС, заседаващи в залата на Ин­с­ти­ту­та по со­ци­о­ло­гия, ра­зоб­ли­чих Пе­тър Бе­рон, че е агент на Дър­жав­на си­гур­ност и ак­тив­но про­веж­да ко­му­нис­ти­чес­кия план „Клин“ за компрометиране на опо­зи­ци­я­та. Пър­вият „Клин“ бе ре­а­ли­зи­ран при гла­су­ва­не­то на кон­с­ти­ту­ци­я­та от ВНС. За мен та­зи кон­с­ти­ту­ция до­ри от глед­на точ­ка на ко­му­нис­ти­чес­ко­то за­ко­но­да­тел­с­т­во е не­ле­ги­тим­на, тя не съ­щес­т­ву­ва. Про­дъл­жа­вам да твър­дя, че вто­ри­ят „Клин“ ще се про­я­ви по по­вод рес­ти­ту­ци­я­та и при­ва­ти­за­ци­я­та, ве­ро­я­т­но в ком­би­на­ция със За­ко­на за де­ко­му­ни­за­ци­я­та. Но въп­ре­ки всич­ко СДС ще про­дъл­жи да се отър­с­ва от па­ра­зи­ти­те, ко­и­то бя­ха в пре­диш­но­то ръ­ко­вод­с­т­во – Пет­ко Си­ме­о­нов, Пе­тър Бе­рон, Алек­сан­дър Ка­ра­ка­ча­нов, Ге­о­р­ги Спа­сов, Пе­тър Дер­т­ли­ев, Ми­лан Дрен­чев. Всич­ки те бя­ха па­ра­зи­ти. Мно­го удач­на бе фор­му­ли­ров­ка­та на отец Хрис­то­фор Съ­бев, че те­зи лич­нос­ти се ока­за­ха чис­то и прос­то люс­пи. Се­га при на­ми­ра­не­то на ис­тин­с­ко­то ли­це на СДС най-мно­го пре­чат оне­зи, ко­и­то се ока­за­ха в пра­ви­тел­с­т­во­то на Ди­ми­тър По­пов, а в мо­мен­та за­е­мат и пос­то­ве в ка­би­не­та на СДС.

– Раз­пъ­на­ти­те на кръст Кос­тов и Пуш­ка­ров ли има­те пред­вид?

– Тях, а съ­що и Ди­ми­тър Лу­джев. Те са от пла­на „Клин“.

– За­що про­пус­ка­те, че се­гаш­ни­ят пре­зи­дент бе един от пър­во­ос­но­ва­те­ли­те на СДС?

– Ос­нов­ни­ят ръ­ко­во­ди­тел на пла­на „Клин“ още от ед­но вре­ме се на­ри­ча Же­лю Же­лев. Ко­га­то ос­но­вах­ме СДС, Же­лев се про­ти­во­пос­та­вя­ше на аб­со­лют­но вся­ка­къв ан­ти­ко­му­ни­зъм. Са­мо пет дни след ка­то съз­да­дох фрак­ция „не­мар­к­сис­ти“, той пуб­ли­ку­ва във в-к „Ли­те­ра­ту­рен фронт“ об­шир­на ста­тия със заг­ла­вие „Аз про­дъл­жа­вам да бъ­да мар­к­сист“. Бив­ши­ят съ­вет­с­ки пос­ла­ник Вик­тор Ша­ра­пов не скри сво­я­та пуб­лич­на бла­го­дар­ност, че Ж. Же­лев е за­па­зил доб­ра­та тра­ди­ция след вся­ко пъ­ту­ва­не на пос­ла­ни­ка на СССР до Мос­к­ва и об­рат­но той да бъ­де при­е­ман при­о­ри­тет­но от пре­зи­ден­та. Же­лев бе­ше длъ­жен да обя­ви Ша­ра­пов за „пер­со­на нон гра­та“ ка­то гру­бо на­мес­ващ се във вът­реш­ни­те ра­бо­ти на Бъл­га­рия, а вмес­то то­ва той про­дъл­жи ус­та­но­ве­на­та от ко­му­нис­ти­чес­кия ре­жим прак­ти­ка ге­не­рал от КГБ да да­ва ин­с­т­рук­ции на бъл­гар­с­кия дър­жа­вен гла­ва. По вре­ме­то на „Кръг­ла­та ма­са“ имен­но Же­лев чрез сво­е­то про­те­же Лу­джев нас­той­чи­во под­гот­вя­ше ком­п­ро­мис­но спо­ра­зу­ме­ние с ко­му­нис­ти­чес­ка­та пар­тия. Още през фев­ру­а­ри 1990 г. ка­зах на Же­лю Же­лев: „Сне­жа­на Бо­ту­ша­ро­ва бе­ше пар­ти­ен сек­ре­тар на Юри­ди­чес­кия фа­кул­тет до 17 яну­а­ри 1990 го­ди­на. Две сед­ми­ци след то­ва тя ве­че е твой съ­вет­ник и стои зад теб на „Кръг­ла­та ма­са“.“ И ко­га­то Же­лев раз­б­ра, че ос­т­ро ще кри­ти­ку­вам то­ва по­ли­ти­чес­ко спо­ра­зу­ме­ние, той ме из­го­ни от „Кръг­ла­та ма­са“.

– Умиш­ле­но ли заб­ра­вя­те, че и вън­ш­ни­ят ни ми­нис­тър Сто­ян Га­нев е за­вър­шил в Мос­к­ва и е пре­по­да­вал мар­к­си­зъм-ле­ни­ни­зъм в не­бе­зиз­вес­т­на­та шко­ла в Си­ме­о­но­во?

– По­не от­как­то ста­на ми­нис­тър, дейс­т­ви­я­та на Сто­ян Га­нев фор­мал­но из­г­леж­дат по­ло­жи­тел­ни за Бъл­га­рия. Но до­ко­га – ще ви­дим!

– Сгре­ши ли КС на СДС, че из­диг­на кан­ди­да­ту­ра­та на д-р Же­лев за пре­зи­дент на стра­на­та?

– Аб­со­лют­на греш­ка!

– Кой и за­що я до­пус­на?

– То­ва е проб­лем на Ко­о­р­ди­на­ци­он­ния съ­вет.

– ... Въз­дър­жа­те се, за да не вло­ши­те се­гаш­ни­те доб­ри от­но­ше­ния?...

– Не е не­о­б­хо­ди­мо да ко­мен­ти­рам.

– Ако не­ле­ги­тим­ност­та на БСП ка­то пра­воп­ри­е­м­ник на БКП се пот­вър­ди от всич­ки съ­деб­ни ин­с­тан­ции, тъй ка­то пос­лед­на­та не е би­ла ре­гис­т­ри­ра­на ка­то по­ли­ти­чес­ка ор­га­ни­за­ция в съ­да, как­во ще ста­не с член­с­ка­та ма­са на та­зи пар­тия?

– Не­ле­ги­тим­на не зна­чи несъществувала и не­съ­щес­т­ву­ва­ща. То­ва оз­на­ча­ва, че тя е съ­щес­т­ву­ва­ла в про­ти­во­ре­чие със са­мия за­кон. Съг­лас­но при­е­тия от ко­му­нис­ти­те чл. 109 от На­ка­за­тел­ния ко­декс вся­ка ор­га­ни­за­ция, ко­я­то съ­щес­т­ву­ва в на­ру­ше­ние на за­ко­на, се счи­та за про­ти­во­дър­жав­на. Всич­ки чле­но­ве на ком­пар­ти­я­та, а се­га и на со­ци­а­лис­ти­чес­ка­та пар­тия мо­гат да бъ­дат под­ве­де­ни под от­го­вор­ност по чл. 109 за при­над­леж­ност­та си към ед­на про­ти­во­дър­жав­на ор­га­ни­за­ция. Оне­зи, ко­и­то са взи­ма­ли ико­но­ми­чес­ки и по­ли­ти­чес­ки ре­ше­ния, ще но­сят от­го­вор­ност не за обик­но­ве­но­то си член­с­т­во, а в ка­чес­т­во­то им на ви­нов­ни­ци за на­ци­о­нал­на­та ка­тас­т­ро­фа.

Пред­с­тав­ля­ва ли ДПС зап­ла­ха за со­ци­а­л­ния мир и на­ци­о­нал­на­та си­гур­ност на стра­на­та?

– Труд­но е да се ка­же, че ДПС мо­же да бъ­де ня­как­ва зап­ла­ха из­вън вли­я­ни­е­то на пре­зи­ден­та. Чрез не­го, кой­то има из­к­лю­чи­тел­но вли­я­ние вър­ху тях, ДПС би мог­ло да бъ­де и зап­ла­ха.

– Де­ко­му­ни­за­ци­я­та ка­то про­цес ли я схва­ща­те или ка­то юри­ди­чес­ко дейс­т­вие на спе­ци­а­лен за­кон?

– Раз­би­рам, че из­хож­да­те от те­о­ри­я­та на Же­лю Же­лев, ко­я­то е сме­хот­вор­на. Ед­но от прес­тъп­ле­ни­я­та на Же­лев е, че ка­то пре­зи­дент поз­во­ли на ко­му­нис­ти­те да тран­с­фор­ми­рат по­ли­ти­чес­ка­та си власт в ико­но­ми­чес­ка. Дай Бо­же, още та­зи го­ди­на да има­ме За­кон за съ­де­не на ви­нов­ни­ци­те за на­ци­о­нал­на­та ка­тас­т­ро­фа. Но то­зи за­кон тряб­ва да об­х­ва­ща пе­ри­о­да до 1992 го­ди­на, а не до 1990, как­то се опит­ват да нап­ра­вят при­вър­же­ни­ци­те на пре­зи­ден­та и не­го­ви­те про­те­же­та в ми­на­ло­то и в се­гаш­но­то пра­ви­тел­с­т­во. Де­ко­му­ни­за­ци­я­та тряб­ва да про­те­че за ня­кол­ко ме­се­ца.

– Удов­лет­во­ря­ва ли Ви вне­се­ни­ят за об­съж­да­не в На­род­но­то съб­ра­ние За­кон за при­ва­ти­за­ци­я­та?

– Го­ля­ма част от юрис­ти­те, ко­и­то учас­т­ву­ва­ха в не­го­ва­та под­го­тов­ка, са от ко­ти­ло­то на Ярос­лав Ра­дев.

– Твър­де об­що се из­ра­зих­те.

– ...Ва­сил Го­цев нап­ри­мер...

– Не сте ли край­но де­сен в по­ли­ти­чес­ки­те си въз­г­ле­ди, г-н Янков?

– Та­ка­ва оцен­ка ве­ро­я­т­но сте чу­ли от бив­ши­те ко­му­нис­ти, аген­ти­те на ДС или от оне­зи, ко­и­то се стра­ху­ват от де­ко­му­ни­за­ци­я­та.

[Публикувано на стр.420-423 от книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ. Политическа докумунталистика. - С., "Янус", 1994. - 640 с.].

Няма коментари:

Публикуване на коментар