Изказване на възпоменателната научно-публицистична сесия в салона на БАН на 31 януари 1992 г. в София, публикувано във в-к „Либерален конгрес“ бр. 2 (18)/7.02.1992 г.
Уважаеми дами и господа,
Същностно свойство на човешкия дух е да опознава себе си, като се вглежда в миналото, и ние днес сме тук именно заради това. Гьоте казваше, че онзи, който не е в състояние да намери себе си в миналото, живее в пълен мрак, а бъдещето принадлежи само на човека с най-дългата историческа памет. Ние днес сме тук, за да се противопоставим на налаганата ни досега историческа амнезия и да потърсим своето бъдеще, намирайки идентичността си в най-близкото ни минало, което все още изживяваме като наше кошмарно настояще. След половин век комунистическо насилие в България ние не можем да направим нито една крачка напред, ако не се върнем точно толкова време назад, за да направим историческа, нравствена и правна оценка на фактите от това време. Това е нужно, защото грешката подлежи на поправка, престъплението – на наказание, а грехът – на покаяние.
Детайлното юридическо изследване на половин век комунистическо насилие е изключително отговорна и тежка задача, решаването на която ще бъде продължителен процес, но този процес трябва да бъде започнат, за да бъде завършен. Досегашните опити за решаването всъщност са преди всичко опити за неговото заобикаляне. Това е така, защото с този проблем досега са се занимавали само марксисти, имащи претенцията да са юристи, а азбучна истина е, че марксизмът и правото са несъвместими поради принципното си отношение към идеята и практиката на насилието.
Първите прояви на политическо насилие в България са от времето на първите стъпки на кръвожадния дух на Маркс, скрит зад добронамерената цел за освобождаване на поробения чрез диктатурата на пролетариата. Българската правна система, изградена на основата на Търновската конституция, е посрещнала тези прояви на политическо насилие със своята категорична оценка, че това е престъпна терористична дейност, несъвместима с нравствените ценности на човечеството и на българския народ.
Само няколко десетилетия по-късно под дулата на руското оръжие българските комунисти успяха да наложат античовешката идея, че „терорът е еманация на най-висшите добродетели“, че политическото насилие е най-висшата справедливост, че престъплението е най-висша законност. С извършения на 9 септември 1944 г. просъветски противодържавен преврат бе потъпкан националният суверенитет на България и фактически бе срината хуманистичната правна система и се започна вакханлията на политическото насилие, в чийто плен се намираме и днес.
Най-драстичните проявни форми на политическото насилие у нас са от времето на така наречения „народен съд“, а най-изтънчените и префинените продължават и днес. Емпиричното описание и отделният правен анализ на всяко отделно политическо насилие е изключително трудно и е свързано със свободния достъп до архиви и текущи дела – нещо, което нито една от жертвите на насилието все още не е получила.
До 9 септември 1944 г. политическото насилие на комунистите е било терористична, престъпна криминална дейност. След тази дата под вещото ръководство на съветските експерти по червения терор то е станало официална държавническа дейност. Правният механизъм на превръщането на престъплението в законност и на държавата – в антидържава се е свеждал до превръщането на правото в антиправо чрез вкарването в него на идеята за политическия терор, на аргумента на насилието. Действително първоначално правната система е останала непокътната, но това е било чисто формално, защото тя просто не се е прилагала или отделни нейни текстове са прилагани по начин, който се нарича „злоупотреба с правото“. Злоупотреба със съществуващото право са псевдоправните актове за уволняването на регентите и назначаването на нов регентски състав, за разпускането на XXV Обикновено народно събрание, за разпускането на правителството на Муравиев и назначаването на правителството на Кимон Георгиев. Но истинското политическо насилие започва само две седмици след това, когато с указ № 22 бе оповестена Наредбата-закон за създаването на така наречения „народен съд“. Бруталното противоречие на този закон със съществуващата правна система бе евфемистично характеризирано от комунистите като „дълбоко революционен акт, надхвърлящ съдебните клаузи на действуващата в момента Търновска конституция“. Докато правните актове от предишните две седмици бяха само актове на злоупотреба с правото, то Наредбата-закон за създаването на така наречения „народен съд“ всъщност бе първият същински антиправов акт на комунистическата власт в България, положил началото на официалното политическо насилие. В историята на българското право това е първият правен нормативен акт, въвеждащ наказателно преследване за политика (политически възгледи и политически действия). Това всъщност се признава и от самите комунисти, които наричат „народния съд“ „временна съдебно-политическа институция“ или „извънреден революционен трибунал“. Не е безинтересно да се отбележи, че на Нюрнбергския трибунал нито един нацистки водач не бе осъден за политика, а всичките бяха осъдени за престъпления.
Съществена черта на институционализираното политическо насилие е неговата интензивна ескалация в количествените и качествените му параметри. Започнало като организирана от държавата злоупотреба със съществуващото право, то прераства в създаването на антиправови разпоредби, но не се задоволява с това и продължава със злоупотреби с антиправовите разпоредби. Нещо като форма на проявление на познатия закон за отрицание на отрицанието. Или с други думи, ако след хиляди условности все пак се съгласим да разглеждаме въпросната Наредба-закон като правен (а не антиправен) акт, то веднага се сблъскваме с чудовищната злоупотреба с този правен акт. Казано на най-обикновен език, дори и да признаем правото на комунистическата държава да съди и наказва за политика, то не може да не ни шокира обстоятелството, че по тази наредба-закон са унищожени хора, които никога не са имали нищо общо не само с криминалните деяния, но и с политиката, а са били просто принадлежни към определен професионален слой или са били носители на определени нравствени качества. През призмата на тези факти трябва да приемем, че от чисто правно гледище за унищожаването на тези хора не е било необходимо създаването на въпросните правни (всъщност антиправни) норми, а е могло да се извърши позоваване направо на комунистическия манифест. Защото очевидно тук правното понятие за вината има точно същата стойност, колкото и вината в народната приказка, където вълкът наказва агнето като виновно затова, че му мъти водата, без да е нужно доказването на този факт.
В първите месеци и години на политическото насилие на комунистите над българския народ същото е било пределно брутално и, може да се каже, пределно откровено. Наказанията са били смърт, доживотен затвор, строг тъмничен затвор до 20 години и конфискация на имуществото. С последното наказание недвусмислено е увеличен обсегът на наказаните, като са обхванати и близките на осъдените. Към наказанията на близките на осъдените трябва да причислим и техните изселвания далеч от родния край. Във всичките тези случаи отношенията са били пределно ясни и откровени: всички наказани са били официално обявени за политически врагове и техните страдания са възприемани като най-висша степен на справедливост.
В последните години на политическото насилие формите на същото са станали много по-префинени и скрити. Това е ерата на злоупотребата с медицината и психиатрията за политически цели. Това е времето, когато комунистите заявяват, че всеки, който е против комунизма, всъщност е против самия себе си и следователно е луд, а обществото трябва да се грижи за него. Правното обезпечаване на това политическо насилие е пределно опростено, а признаването на неговото съществуване става абсурдна дейност, защото тезата на комунистите е, че политически противници не съществуват, има само болни хора. Действително в глава първа на Наказателния кодекс са предвидени специални разпоредби за политическите противници на режима, но съгласно действуващото право те са били квалифицирани просто като криминални престъпници.
Уважаеми дами и господа,
Ние днес сме тук, за да си дадем думата, че ще направим необходимото, за да разкрием цялата истина за политическото насилие в България. Нашата среща днес е само началото. От нас зависи колко бързо ще се простим с кошмара на комунизма и кога ще заживеем като нормални хора.
Благодаря за вниманието!
[Публикувано на стр.386-389 от книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ. Политическа документалистика. - С., "Янус", 1994. - 640 с.].
Няма коментари:
Публикуване на коментар