пореден комунистически преврат
Интервю на Росица Крупева
във в-к „Либерален конгрес“
бр. 1 от 26 юли – 2 август 1991 г.
– Господин Янков, през август миналата година в „Държавен вестник“ бе обнародвано решението на Великото Народно събрание за избиране на Комисия за изработване на проект за Конституция на България и Вашето име бе в списъка на членовете на тази комисия. Преди няколко дни в специален извънреден брой на „Държавен вестник“ бе обнародван текстът на новата Конституция на България. Какво е Вашето участие и какво е Вашето мнение за тази Конституция?
– Аз участвувах само в първите няколко заседания на Конституционната комисия и веднага я напуснах. Още в самото начало констатирах, че в комисията тотално господствуват левичарските конституционни идеи и че въобще не е възможно да повлияя върху текста на Конституцията. Прецених, че при тази ситуация много по-достойно ще е да напусна комисията, отколкото да ангажирам съвестта си с безплодна дейност и участие в изготвянето на конституционен проект, с който никога няма да се съглася.
Още в самото начало не приех нито една идея, нито един текст, нито един ред от проекта за Конституция. Нещо повече – не приех и нито една идея и нито един текст от който и да е законопроект, приет от Великото Народно събрание. После през февруари 1990 г. напуснах и пленарните заседания на Великото Народно събрание и не съм участвувал в обсъждането и приемането на нито една буква от проекта за Конституция.
Всъщност за първи път в историята на България преди няколко дни в „Държавен вестник“ бе публикуван текст, който не е и не може да бъде считан за закон, а е и може да бъде считан само като законопроект. От чисто правно гледище това, което е публикувано, е проект на текст за конституция. Така наречената „нова Конституция“ не е в сила и не може да бъде в сила поради две причини: първо, не е приета в съответствие с действащото законодателство, и второ, не е обнародвана в съответствие с действащото законодателство.
Аз оставям настрана съображението, че за мен като юрист единствената легитимна Конституция е Търновската, тъй като тя не е отменена по съответния конституционен ред. Аз приемам, че Конституцията от 18 май 1971 г., с измененията и допълненията є, е една фактически действаща конституция. От гледището на същата тази фактически действаща Конституция поредната „нова“ комунистическа Конституция не е приета и не е в сила.
Съгласно чл. 143, ал. 3 от фактически действащата Конституция от 1971 г., за да бъде приета поредната нова Конституция, е необходимо за нея да са гласували две трети от всички народни представители. Това конституционно изискване не е изпълнено при нито едно от четенията на конституционния проект. Действително за конституционния проект са гласували две трети от присъстващите в залата депутати и действително това е станало в съгласие с членове 81, ал. 2, 84, ал. 4 и 86, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Великото Народно събрание, но тези текстове от Правилника са антиконституционни, следователно нищожни и непораждащи никакви правни последици. Тези текстове от Правилника са антиконституционни и нищожни, защото фактически действащата Конституция от 1971 г. не предвижда абсолютно никаква възможност с визирания в чл. 75 Правилник за „своята вътрешна организация и ред на работата си“ да се извършва каквато и да е промяна в текстовете на Конституцията. Този извод се засилва и от съображението, че Правилникът за организацията и дейността на Великото Народно събрание е приет с обикновено мнозинство, а фактически действащата Конституция изрично е предвидила специален ред и квалифицирано мнозинство за изменението на който и да е неин текст.
Конституцията не е приета в съответствие с действащото законодателство и на още едно правно основание – в гласуването са взели участие и за нея са гласували лица, които не са народни представители. Съгласно член 86 от фактически действащата Конституция от 1971 г. народните представители не могат да изпълняват друга платена длъжност, а чл. 129, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Великото Народно събрание постановява, че статусът на народния представител е несъвместим с изпълняването на друга платена длъжност, освен ако е избран в правителството. Нека оставим настрана обстоятелството, че текстът на правилника „освен ако е избран в правителството“ също така е антиконституционен и нищожен! Нека приемем, че членовете на правителството имат предвидения от Конституцията статус на народен представител. В никакъв случай обаче не можем да се съгласим, че посланиците и заместник-министрите имат статуса на народен представител в съответствие с критерия на чл. 129, ал. 1 от Правилника, а за никого не е тайна, че в гласуването и подписването на проекта за нова конституция са взели участие посланици и заместник-министри.
– Дотук Вие обосновахте две съображения в полза на тезата, че поредната нова комунистическа Конституция не е в сила поради това, че не е приета в съответствие с действащото законодателство. Какви са другите Ви съображения?
– Съгласно чл. 143, ал. 4 от фактически действащата конституция от 1971 г., новата Конституция влиза в сила от деня на нейното обнародване в „Държавен вестник“, но чл. 84, ал. 1 и чл. 92, ал.1, точка 8 от същата Конституция постановяват, че не друг, а именно Председателят (Президентът) на Републиката обнародва приетите от Народното събрание закони. Текстът, който е публикуван в „Държавен вестник“ брой 56 от 13 юли 1991 г., няма качеството на текст, обнародван в съответствие с действащото законодателство, следователно той не е „обнародван“ и не може да породи никакви правни последици, той просто не е влязъл в законна сила. Все пак неговото публикуване е станало на основата на разпореждане на Председателя на Великото Народно събрание, което се позовава на параграф 9 от преходните и заключителните разпоредби на приетата на 12 юли 1991 г. Конституция. Това позоваване е поредната комунистическа гавра с правното чувство на всеки юрист. В чл. 143 от Конституцията от 1971 г. изрично е казано, че след приемането на нова Конституция тя влиза в сила едва след нейното обнародване в „Държавен вестник“. Това не означава нищо друго, освен че самото є обнародване не може да бъде поставяно в зависимост от съдържащ се в самата нея текст. Докато тя не е обнародвана, тя няма правна сила и всякакво позоваване на какъвто и да е неин текст няма правна стойност.
– Означава ли това, че предоставените от Конституцията права на Председателя (Президента) на Републиката са нарушени?
– Несъмнено! Това е брутално нарушение на конституционно предоставените на президента права. Аз обаче дълбоко се съмнявам, че президентът ще посмее да протестира. Налагането на тази Конституция не е нищо друго освен налагане на нов комунистически преврат. Дълбоко съм убеден, че този нов комунистически преврат е умело улесняван именно от сега действащия президент. На сега действащия президент се приписва авторството и заслугата за функционирането на така наречения „мирен преход към демокрацията“. Според мен теорията и практиката на „мирния преход“ са само сянката, под която комунистите на спокойствие усвояват тънкостите на запазването на досегашната си политическа власт и придобиването на нова икономическа власт.
Меморандум
на Съюза на юристите демократи в България
относно изработването от състава на бившото
Велико Народно събрание на текст за Конституция
Съюзът на юристите демократи в България (СЮД) е дълбоко разтревожен от посегателството срещу кълновете на демокрацията, осъществено „в името на народа“ от представените в състава на парламента политически сили, подписали текст за конституция.
Само юридически неграмотни или злонамерени спрямо собствения си народ хора могат да приемат този текст за правосъобразна, законно гласувана и влязла в сила конституция.
Всеки учебник по теория на държавата и правото категорично подчертава, че придобитата в резултат на преврата от 09.09.1944 г. власт е нелигитимна. Търновската конституция от 16.04.1879 г. (дата, наскоро обявена за Ден на Конституцията и юриста) не е била изменена съгласно съдържащите се в нея разпоредби (чл. чл. 167,168 и 169 във връзка с чл. чл. 108 и 109); тя, както личи от чл. 167, не може да бъде отменяна, а само преглеждана или изменяна (първата фактическа конституция от 1948 г. обаче фактически – но не и юридически, защото това е невъзможно – я отмени).
Претенциите за „правова“ държава, съдържащи се в изработения от парламента текст за конституция ( абз. 5 на преамбюла и изр. 1 от ал. 1 на чл. 4), са лишени от съдържание, щом игнорират единствената легитимна за България конституция – Търновската. Наличието на две фактически конституции (от 1948 г. и от 1971 г.) е само допълнителен аргумент за тоталитарния характер на властта след 09.09.1944 г. и досега.
Предложеният от парламента текст за конституция не може да има правно действие още и поради следните съображения, всяко от които, дори отделно взето, е достатъчно за обявяване на въпросния текст за нищожен и противоправен:
Първо, по време на предизборната кампания бяха извършени многобройни престъпни нарушения на Закона за избиране на Велико Народно събрание (ЗИВНС). В Централната избирателна комисия (ЦИК) беше депозирано запитване от СЮД (вх. № ЦИК-2-4/07.05.1990 г.), в което се обръщаше внимание върху престъпното нарушаване на ал. 1 от чл. 49 на ЗИВНС („Всички кандидати и партии имат еднакъв достъп до средствата за масово осведомяване“). Декларацията на СЮД от 15.07.1990 г. посочи наличие на престъпления по чл. 314 от Наказателния кодекс (съставяне на официален документ с невярно съдържание) и по чл. 319 от същия Кодекс (унищожаване на официален документ), извършени с изготвянето на протоколите за резултатите от изборите. Налице са и много други нарушения на ЗИВНС. Председателят и Секретарят на ЦИК съзнателно премълчаха тези и други престъпни деяния и бяха щедро възнаградени: синът на първия беше назначен за посланик в Бон, а вторият получи портфейла на министър-председател.
Второ, до деня на саморазпускането на Великото Народно събрание (12.07.1991 г.) неговата Мандатна комисия не се произнесе по легитимността му. Вероятно причините за липсата на одобрено от всички депутати решение на Мандатната комисия се корени в многобройните нарушения на ЗИВНС, които правят невъзможно легитимирането на този състав като Велико Народно събрание (и като Народно събрание въобще). Вземането на решение след саморазпускането на Великото Народно събрание е правно недопустимо (субектът вече не съществува).
Трето, констатираните многобройни случаи на гласуване на депутати с повече от една карта биха опорочили и текст, приет от легитимен парламент, даже ако ставаше дума за един-единствен случай (а не за стотици случаи, както признаха даже лидери на представените в парламента политически сили). Мошеничествата, на които станаха свидетели България и светът (благодарение на телевизията и радиото), не могат да бъдат правомерна основа на бъдещото гражданско общество, законодателство и обществен ред. Никой не може да черпи права от своето противоправно поведение; подписването на въпросния текст от 309-имата нелегитимни представители не санира, а още повече опорочава мошенически съгласувания текст.
Четвърто, стотици бяха случаите, когато отделни текстове (на първо, второ или трето четене) се приемаха с по-малко от 200 гласа; имаше случаи на приемане на текстове дори с по-малко от 150 гласа. Това е в грубо противоречие не само с единствено валидната за България Търновска конституция, изискваща две трети от гласовете на „всички членове на Народното събрание“ (чл. 169), но и с фактически действуващата конституция от 1971 г. (ал. 3 на чл. 143). Тази мошеническа процедура е в категорично несъответствие и с възприетия в проектотекста за конституция подход, според който „Народното събрание приема закон за изменение или допълнение на Конституцията с мнозинство три четвърти от всички народни представители на три гласувания в различни дни“ (ал. 1 на чл. 155). Очевидно последното цели да увековечи въпросния текст за конституция, та когато сега управляващите имат в бъдещите парламенти дори под 30% от местата, пак да не допуснат промяна, която не ги удовлетворява.
Страшната истина, която управляващите вътре и вън от парламента (независимо от политическата им окраска) прикриват, е създаването на текст на конституция – Франкенщайн, посредством който поставят началото на държавен преврат и реставрация на тоталитаризма. Доказателства:
– член 18 от проекта отново предвижда тотален държавен монопол, а последният е икономическа база на тоталитаризма;
– член 21 ал. 2 от проекта отрича неприкосновеността на частната собственост, прогласена в чл. 17 ал. 3 на същия;
– член 81 от проекта допуска да се приемат закони с една четвърт плюс един от гласовете (62 от 240);
– членове 129 и 132 и § 5 от проекта дават възможност на досега клалите и бесили следователи, прокурори и съдии (почти 100% бяха членове на управляващите партии) да станат несменяеми и да получат имунитета на народни представители.
Следователно според въпросния текст за конституция икономическата, законодателната и съдебната власти остават в ръцете на досега управляващите (изпълнителната власт и без това е в техни ръце), в ръцете на онези, които доведоха България до пълна катастрофа.
Същевременно СЮД вижда огромна опасност, която искането за референдум за одобряване или отхвърляне на текста за конституция (издигнато от съзнателни и поддържано от заблудени клакьори на управляващите) представлява за кълновете на демократизацията у нас. Дори само искането е вече признаване на някаква легитимност както на въпросния текст за конституция (част от гладувалите депутати, които ратуват за референдум, вече направиха намеци, че го признават), така и на създалото го Велико Народно събрание, изборите и предизборната кампания. Никакъв референдум не може да легализира текст, който е резултат от поредица мошеничества. Искането за референдум и самият референдум са само щрих от фактическия държавен преврат, който е в ход в България.
С оглед на гореизложеното СЮД призовава всички депутати (включително и подписалите текста) да декларират публично своето осъждане на противоправните действия, довели в крайна сметка до създаването на въпросния текст за Конституция. В противен случай рано или късно те ще бъдат неминуемо привлечени под отговорност за активно участие в държавен преврат за реставрация на тоталитаризма.
СЮД призовава българската интелигенция, в частност юристите и техните организации, да се разграничат от извършителите на държавния преврат и да обяснят на народа какви престъпни актове се извършват в негово име след 10.11.1989 г.
СЮД призовава и средствата за масово осведомяване да премахнат информационната завеса спрямо неговите прояви и да дадат максимална гласност на този меморандум, тъй като друго поведение би било съучастие в започналия държавен преврат.
Историята и българският народ няма да оправдаят премълчаването на тези страшни истини за днешния ден на България.
01.08.1991 г., София Председател на СЮД: /п/
Янко Янков
Няма коментари:
Публикуване на коментар