Защо не вярваме
Обръщение към всички, които четат в-к „Дума“
и вярват на написаното в него
Много се писа напоследък за зловещото наследство, което ни остави комунистическият тоталитаризъм и за което неоспорима вина пред историята носи Българската комунистическа партия. Елементарната почтеност и здравият разум изискват да се констатира, че е безнравствено една политическа партия, покрила се с вечен позор пред своя народ, да заявява отново претенции да го ръководи.
Но ето, „милите хора“ пак са тук, с гордо вдигнати глави, с развети червени знамена и с нов социалистически ентусиазъм, ежедневно подклаждан от своя вестник „Дума“. Според него те започнаха промяната, те се разграничиха от греховете на злодейците, те се пречистиха, като оставиха всичко положително от богатия си вековен исторически опит, те обновиха партията си, която представят за партия на компетентността и сигурността. Пак те обещават благоденствие и сполука за България.
Може ли да им се вярва?
Наглостта и безочието винаги отвращават, особено в политиката, но именно там емоциите са най-лошият съветник. Фактите са тези, които най-добре биха потвърдили или опровергали сегашните социалистически претенции. За какво говорят те?
Нима е етично БСП да се обявява за правоприемник, но не и за грехоприемник на БКП, а от друга страна е факт, че БСП е единствената политическа партия у нас, която има „комисия по партийна етика“. Дали дефицитът на етика, който тази партия явно изпитва, може да се компенсира със създаването на комисия? Как да повярваме, че именно „здравите сили в партията“ са започнали промяната, като така и не знам какво точно се случи на 10 ноември 1989 г. и как? Доколко е вярно написаното в предизборната платформа на БСП, че „Сталинизмът прекъсна демократичните традиции на България. Той прекъсна и опита на партията, ръководена от Георги Димитров, да създаде у нас народнодемократично обществено устройство“? Дали не би се обърнала в мавзолея мумията на „вожда“, ако можеше да прочете тези редове? Защото в неговите съчинения, издание 1953, том 11, стр. 66-67 черно на бяло е написано: „Социалдемократическите лакеи, опитвайки се да уязвят комунистите, често ни наричат „сталинци“. Но ние, комунистите, се гордеем с това почетно звание, както се гордеем със званието ленинец. За пролетарския революционер няма по-голяма чест от това, да бъде истински ленинец, истински сталинец, да бъде докрай верен последовател на Ленин и Сталин... Не всекиму е дадено да бъде сталинец.“ Как звучат речите за „обновление“ на социалистическите оратори, произнасяни в съседство с мавзолея-„светиня“ на „героя от Лайпциг“, нарекъл сам себе си „истински сталинец“? Не е ли шедьовър на логиката да се твърди, че сталинизмът е попречил на истинския сталинец в неговите усилия към демокрация?
Но може би обликът на „обновената“ партия се определя по-добре от нейните настоящи лидери?
След като цяла България видя на телевизионния екран как навремето Ал. Лилов щедро изливаше хвалебствени славословия по адрес на слушащия го с явно задоволство Тодор Живков, на вниманието на зрителите бе предложен въпросът: кога и по какъв повод са произнесени тези думи? Своевременно научихме и отговора, и обясненията на оратора, но по-важен е друг въпрос: искрено ли са произнесени те? Защото човек, произнесъл искрено такива хвалебствия, трябва съвсем заслужено да бъде наречен живковист, докато в противен случай той е лицемер. А финалната целувка за юбиляра има всички шансове да оправдае най-невероятното предположение на в-к „Дума“, а именно – горкият бивш Първи да гласува за СДС, бидейки вкусил толкова пъти измамната отровна сладост на Юдините целувки!
Напоследък опозиционната преса публикува в изобилие материали, отразяващи „еволюцията“ на възгледите на Лилов за „ демократичния социализъм“, ако така може да се нарече обратът на 180 градуса, който те претърпяха. „Какво чудно в това?“, би могло да се възрази, нали „мирогледът не е толкова еднозначна величина, както мислят мнозина, и правото да си променя мирогледа е съкровено право на личността, което никой не може да є оспори“, както пише Никола Иванов във в-к „Дума“, рубрика „Плюс-минус“. Само че в обществения живот еквилибристиката между плюса и минуса е прието да се нарича политическо хамелеонство. Спомнете си, „мили хора“, „Горе-долу Стамболов!“, сравнете го с „Долу-горе демократичния социализъм!“ и си направете изводите сами: що за човек е настоящият председател на БСП и заслужава ли доверие оглавяваната от него партия?
Но може би обликът на „обновената“ партия се определя от редовата є членска маса, за която Стефан Продев с умиление пише: „обикновените труженици“, „истинските деца на революцията, поруганите мечтатели, чистите носители на идеала“, „страдали и умирали за един нов свят, който при всичките си несъвършенства и въпреки престъпленията на велможите... е по-справедлив социално от света на чорбаджиите“, и по-нататък: „ние няма от какво да се срамуваме. Горе главите, другари!“
„Мили деца на революцията“, „драги мечтатели и наивни чисти носители на идеала“, за вас не беше ли очевидно, че вашият идеал е една несъществуваща и неосъществима утопия, че „социалната му справедливост“ се изрази в съществуването на всякакви облаги и привилегии за велможите и всякакви ограничения и унижения за вас – лековерните им простосмъртни съмишленици? Не знаехте ли за прословутото УБО – „управление за благоденствие и охолство”, което те създадоха за себе си, а за вас бяха оставили послушанието, раболепието, партийната просвета с безпартийни поучения и съображения, довели до видиотяване на общественото съзнание? Не знаехте ли за член 108 и член 273 от Наказателния кодекс и за желязната завеса, оградила плътно империята на страха, която те създадоха, и на която, вие, „мили хора“, бяхте смирени поданици?
Всичко това беше толкова очевидно, колкото и ежедневните километрични опашки пред празните магазини, с които години наред сме живели и продължаваме да живеем, и вие отлично сте го съзнавали, когато сте постъпвали в тази партия. Колко от вас постъпиха в нея, за да се борят с антихуманната обществена система, и колко – за да се приобщят по-тясно с нея и да спечелят по-леко едни гърди преднина в живота? Сега е време да бъдете честни и искрени поне насаме със себе си: наистина ли няма от какво да се срамувате, не чувствате ли капчица вина за доброволното си мълчаливо съпричастие с вечния позор, с който се покри тази партия и с който ще пребъде в историята ни, и имате ли основания да вдигнете гордо глави?
Но може би обликът на една политическа партия се обрисува най-добре от нейната идеология? Според предизборната платформа „БСП има своя съвременна марксистка идеология“. Ето тук се появява най-големият парадокс между понятията „съвременна“ и „марксистка“, защото една съвременна идеология, споделяща идеите за свобода, човешки права, върховенство на закона, разделение на властите и пазарна икономика, не може да бъде марксистка; от друга страна, марксистката идеология, като постулираща прогресивния характер само на една обществена класа и само на една форма на собственост, а следователно и необходимостта от насилствени методи за политическа борба, като идеология, обявяваща частната собственост за източник на всички беди, а религията – за опиум за народите, не може да бъде съвременна. Не са ли именно принципите на марксизма естествена основа на комунистическия тоталитаризъм и не е ли сегашното катастрофално състояние на България логично следствие от основните постулати на марксистката идеология?
Това вътрешно противоречие не ви ли смущава, „мили хора“, вас – устремените към „демократичния социализъм“?
А колко хартия бе изписана и колко речи произнесени за този „демократичен социализъм“! „Що е то и има ли го някъде?“, питат дейци на опозицията. „Да, има го, например в Западна Европа“, отговаря социалкомунистическият официоз с разсейващ всякакви съмнения тон, а предизборната платформа на БСП отново рисува примамливи картини на съюза на двете идеи – демокрацията и социализма. Няма спор, всеки, който е видял западноевропейския демократичен социализъм с очите си, не може да отрече неговата привлекателност. Но точно тук е мястото да се зададе въпросът: каква заслуга за западноевропейския „демократичен социализъм“ имат партиите със „съвременна марксистка идеология“?
Обективността изисква да се признае, че те нямат никаква заслуга. Ето защо ние не вярваме, че БСП е в състояние да осъществи собствената си програма за „демократичен социализъм“.
08.06.1990 г., София
Председател на Социалдемократическа партия – немарксисти:
/п/Янко Янков
[Публикувано на стр.144-147 от книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ. Политическа документалистика. - С., "Янус", 1994. - 640 с.].
Няма коментари:
Публикуване на коментар