– Господин Янков, какво мислите за слизането на Тодор Живков от политическата сцена на България?
– Слизането на Тодор Живков от политическата сцена на България е събитие, което изисква тънък анализ. Несъмнено то е повод за нарастване на надеждата за демократизация на обществото, но само по себе си не е гаранция за същински демократични промени. Новият партиен лидер е творение може би не изцяло на самия Живков, но във всички случаи на живковизма като вид неосталинизъм. Петър Младенов е обвързан генетически с живковизма и неговото видимо отношение към самия Тодор Живков не е и не може да бъде гаранция за скъсване с живковизма. Внимателният анализ на политическите изяви на новия партиен лидер засега показва, че неговите намерения гравитират около идеята за модифициране на живковизма, за установяване на живковизъм без Тодор Живков, или нека го наречем неоживковизъм.
Очевидно Петър Младенов не би имал нищо против това да прехвърли цялата вина за тоталната криза на нашето общество лично върху Тодор Живков, върху неговото семейство и неколцина от неговите приближени. Но очевидно е и това, че Петър Младенов няма намерение да позволи да бъдат обвинени останалите виновници за нашата национална трагедия, просто защото и самият той е сред тези виновници. Поради това лично аз не съм съгласен с доминиращите изявления за даване на „доверие на кредит“ на Петър Младенов. Петър Младенов няма никакъв реален шанс да скъса с живковизма така, както например Хрушчов нямаше реалния шанс да скъса със сталинизма. Доверието на кредит на Петър Младенов е обречено на загуба.
– Какво мислите за промените в политическия и управленския живот в България?
– След смяната на Тодор Живков в политическия и управленския живот в България настъпи видима динамика. Аз съм израснал на село и тази динамика ми напомня една картина от селския бит – вързаното животно се радва на свобода, дори когато синджирът просто е удължен с няколко метра. Мисля, че на този етап Петър Младенов е направил точно това и че плановете му са да динамизира нашето общество точно по този начин. Все пак ситуацията днес е такава, че в твърде висока степен от самите нас зависи с колко метра ще удължим синджира и дори дали ще се освободим от него. Има надежди, има възможности да се освободим и тези надежди и възможности са във възникващите неформални клубове, дружества, организации. Динамиката тук е голяма и оптимистична.
Но съществува още един динамичен процес, който поставя в известна опасност първия. Лицата от политическия и управленския апарат, които бяха публично ангажирани и обвързани с Живков и живковизма, са обхванати от изключителна динамична мимикрия с двупосочни измерения. Една част от тях паднаха в краката на новия господар и започнаха предано да въртят опашка пред него, а другата част, по-далновидните, се насочиха към дейността на неформалните демократични сили, където се опитват не само да се имплантират, но дори и да поемат инициативата и ръководството в своите ръце.
– Какво мислите за разтурването на Шесто управление при Държавна сигурност?
– Бе съобщено, че Петър Младенов е взел решение да разтури зловещото Шесто управление при Държавна сигурност. Всъщност не е напълно ясно дали става въпрос за цялото Шесто управление или само за Шести отдел при Шесто управление на Държавна сигурност. Считам, че е необходимо да бъде създадена гражданска комисия от видни интелектуалци, която да проучи престъпната дейност на това управление и да настоява за наказателна отговорност. Българската общественост няма пълна и ясна представа за това, с какво точно се е занимавало това управление. Моята информация е, че това управление се е състояло от 12 отдела, които са се занимавали със събиране и анализ на информация за всички лица, независимо къде и какво работят, за всички лица, независимо от образованието им, работещи в сферата на изкуството, културата, образованието и науката, а също така и по-будните ученици и студенти. Събираната информация е от най-всевъзможен характер – за битовите и интимните навици на всяко отделно лице, за кръга от познати и приятели, с кого и какво се говори, за общокултурната и най-вече политическата характеристика на всяко лице и пр., и пр. Цялата тази колосална информация в един определен момент се пуска в манипулативен ход за постигането на политически и репресивни цели.
За всеки български гражданин, притежаващ интелектуална личностова характеристика, съществува отделно досие. Документите се подшиват в папки точно по триста страници, като 301-та страница е в следващия том. Трудно е да се каже от колко тома се състоят отделните досиета. При моето арестуване например успях да разбера, че първите документи са били събрани още докато съм бил ученик в гимназията и за около 20 години досието ми е нараснало на около 40 тома, при което най-интензивен е бил растежът на досието през времето, докато бях научен работник.
Обществеността трябва да настоява да бъде уведомена за няколко неща:
1. Къде ще бъдат изпратени на работа специалистите – манипулатори, работили толкова много години в това зловещо Шесто управление при Държавна сигурност? Няма ли опасност да бъдат изпратени в други управления, където ще продължат да се занимават със същата дейност?
2. Какво ще стане с колосалните пирамиди от досиета? Ще бъдат ли скрити или унищожени? Каква ще е гаранцията, че ще бъдат унищожени, а не скрити? Всеки, който пожелае, ще има ли възможност да се запознае със собственото си досие и да го използва пред съда, ако спрямо него е било извършено престъпление?
От отговора, от решението, което Петър Младенов ще даде на тези няколко въпроса, ние ще разберем дали той има намерението действително да деживковизира нашето общество, или има намерението само да реформира живковизма.
[Интервю на Румяна Узунова, излъчено по Радио „Свободна Европа“ на 27.11.1989 г. Публикувано и на стр.66-68 от книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ (Политическа документалистика). - 640 с.].
Няма коментари:
Публикуване на коментар