Десетилетия наред ни учеха да виждаме в човека с военна униформа на Държавна сигурност и Народната милиция преди всичко, дори единствено, своя защитник. Десетилетия наред образът на човека с тази униформа бе извайван в общественото и в личното съзнание единствено в героическо-романтически цветове – като символ на високо благородство, като меч и щит на справедливостта и законността.
Така ли бе и така ли е в действителност?
Досега ние наивно вярвахме (и може би все още наивно искаме да вярваме), че в повечето случаи това наистина е така. Но и досега ние знаехме, че невинаги е така, че има и „иначе“. А какво бе и какво е това „иначе“, и досега се знаеше, и сега се знае почти само от пострадалите и от жреците на военната Темида. При това, когато пострадалите и техните близки се опитваха да дадат гласност на истината, чрез алхимията на бруталния произвол тази истина се превръщаше в злостно клеветничество и очернителство. Демоничният дух на тази социална алхимия господства и днес и все още всичко в тази сфера е покрито с фалшивото було на секретността.
Твърде дълго време малко знаехме и знаем за престъпника с военната униформа на Държавна сигурност и на Народната милиция. Жестоките репресии по времето на сталинизма в България произтичаха от стратегическия курс на политическия елит. Вече повече от четири десетилетия булото на секретността покрива образа на вдъхновителите на репресиите и на конкретните палачи. Логиката на тази секретност е в приемствеността между сталинизма и неосталинизма.
Днес от високите трибуни на Комунистическата партия проявяват твърде голям ентусиазъм за скриване на престъпленията, извършени от служителите на Държавна сигурност и Народната милиция, а където това е невъзможно, се стремят към избягване на отговорността, дори към споделяне на отговорността между палачите и жертвите, между палачите и всички нас.
Несъмнено времената са такива, каквито ги създаваме самите ние – всички, които с ентусиазъм или не биехме крак на множеството паради, вяло или с възторг аплодирахме или осъждахме на множеството митинги и събрания. В този смисъл вината е и в жертвите на престъпленията, предварително и безразсъдно съгласили се да станат жертви. В този смисъл вината е във всички, които безучастно и подличко са се съгласявали това да бъде така.
Но вината е и обща, и диференцирана, и никой няма правото да иска от жертвата да подели наравно с палача отговорността за мъките и страданията, за пролятата кръв. Не са достатъчни нито ефемистичните признания за „грешки и недостатъци“, нито неофициалните реторични присъди. Вината пред пострадалите не може да бъде опростена само със словесното признание и покаяние. Отговорността не може да бъде абстрактна. Кощунствено е да се скриват престъпленията и имената на престъпниците. Да се признае, че е имало „грешки и пропуски“, е крайно недостатъчно. Недостатъчно е да се признае, че е имало и престъпления. Ако всичко спре дотук, това няма да е отърсване, няма да е освобождаване от кошмара на сталинизма и неосталинизма, а ще е тласкане към нов, по-фин и по-рафиниран кошмар. Такова бягство от кошмар към мираж не е и не може да бъде свобода, защото истинската свобода се състои в издигането и охраняването на правата на личността в рамките на реалната действителност, а не във въображаема бъдеща действителност.
У нас може би са малко случаите на кървави репресии. Може би малко, но може би и немалко. От нас се скрива точно колко са тези случаи. Но дори и да са малко случаите на кървави репресии, нима е по-малко престъпление да убиеш човек безкръвно, като измамиш вярата му в живота, като прекършиш надеждите му за бъдеще?! А за тези престъпления не може да се говори само в минало време, защото те са наш сегашен кошмар, срещу който трябва всички да се опълчим. Отговорността за този кошмар е обща за всички нас, но възмездието е само за палачите и техните вдъхновители.
Уважаеми дами и господа,
Нека категорично отхвърлим онази демокрация, при която може да се търси отговорност само от мъртвите, и то едва след смяната на караула. Вдъхновителите на нашия досегашен и сегашен кошмар са живи, живи са и палачите, облечени в униформата на Държавна сигурност и на Народната милиция. Нека издигнем своя глас за политическа и съдебна отговорност не само и не толкова за Тодор Живков и неговото обкръжение, но и за всички престъпници с военната униформа на Държавна сигурност и на Народната милиция.
Нека приемем правната сигурност като единствена държавна сигурност.
Нека издигнем своя глас за премахването на мозъчния тръст на нашия досегашен и сегашен кошмар – Академията за обществени науки и социално управление при Централния комитет на Комунистическата партия.
Нека издигнем своя глас за закриването на Факултета за антиправови юристи край Симеоново.
[Изказване на събранието на Независимото дружество за защита правата на човека, проведено в кино „Петър Берон“
на 2 декември 1989 година. Публикувано в сп."Време" (издател Волен Сидеров) бр.1/1989 г. и в книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ. Политическа документалистика. - С., "Янус", 1994. - 640 с.].
Няма коментари:
Публикуване на коментар