Програма
на Партия Либерален Конгрес
Преамбюл
Партия Либерален Конгрес си поставя за цел развитието на личността в общество, основано на естествените човешки права, свободата и частната собственост.
За постигането на тази цел Партия Либерален Конгрес си служи с всички правни средства с примат на международното право.
Партия Либерален Конгрес е свързана с идеите на либерализма и прагматизма.
Партия Либерален Конгрес приема за основа на правната система в България осъвременената в духа на модерните либерални идеи Търновска конституция.
Партия Либерален Конгрес е за парламентарна система с пълно разделение на властите – законодателна, изпълнителна и съдебна – с двукамарен парламент и държавен глава с представителни функции.
Властта на всички равнища произтича от обществената воля, изразена чрез свободни, всеобщи и тайни избори.
Управляващите дават пълна публична информация за своите служебни действия и отговарят за тях според правосъобразния закон.
Държавата не може да господствува над личността. Индивидуалните човешки права и свободи се гарантират от свещеността и неприкосновеността на частната собственост и от основната правна уредба на страната.
Партия Либерален Конгрес счита частната собственост за атрибут на личността и възприема личността и частната собственост като свещени и неприкосновени.
При упражняването на своите права и свободи всеки човек се подчинява само на минимален брой ограничения, изчерпателно изброени в правосъобразния закон, с цел да се осигури необходимото признаване и зачитане правата и свободите на другите и за удовлетворяване на справедливите изисквания на морала, обществения ред и общото благоденствие в либералното общество. Упражняването на тези права и свободи се закриля от закона така, че човек да не бъде принуждаван да прибягва към бунт срещу тиранията и потисничеството като последен, признат от международното право, изход.
Сред основните, неотнимаеми човешки права и свободи са и: правото на живот, на свобода, на лична неприкосновеност, на телесен интегритет и оптимална жизнена среда; правото на разпореждане с личната и частната си собственост; правото на еднаква закрила от закона; правото на защита на личния живот, семейството, жилището, кореспонденцията, честта и доброто име; правото на хуманно отношение и зачитане на присъщото на човешката личност достойнство; свободата на убежденията и на изразяването им, включително и чрез масмедиите; свободата на мирни събрания и сдружения.
Дееспособните граждани участвуват в управлението на държавата.
Партия Либерален Конгрес е за свободата на вярата, съвестта и вероизповеданията, като държавата осигурява правата на всички вярващи.
Партия Либерален Конгрес смята, че свободата и благоденствието могат да се осъществяват само в рамките на единна и неделима България.
Принадлежността към етнически, религиозни или други групи не може да бъде пречка за упражняването на правата и свободите на човека.
Тоталитарна (фашистка, комунистическа, фундаменталистка), расова и друга човеконенавистническа идеологическа пропаганда и практика се забраняват и се преследват от закона.
Партия Либерален Конгрес ще положи максимални усилия за осъществяването на тези основни изисквания, включително и посредством въплътяване в живота на следните програмни положения:
1. Правото е система от естествени принципи и норми за нормативно стимулиране на съществуването и оптималното развитие на човешката личност.
Международното право съгласува естествените интереси на отделните държави и международни организации в полза на човешката личност.
Вътрешното право е проява на естествените права на личността в рамките на държавата. Ненарушимостта на гражданския договор е в основата на либералното общество.
Закон или международен договор, противоречащи на естественото право, са противоправни и не се прилагат в България. Противоправността се установява от Конституционен съд. Нормативни актове или части от тях, непубликувани в „Държавен вестник“, нямат юридическа сила.
Всеки нормативен или административен акт може да бъде обжалван при пълна публичност.
2. Законодателната власт в България принадлежи на Парламента. Парламентът се състои от Народно събрание (Долна камара) и Сенат (Горна камара). Парламентът няма право да делегира законодателната си власт.
Законодателната инициатива принадлежи на членовете на Парламента и на ръководителя на Правителството. Народното събрание изработва законите. Сенатът утвърждава приетите от Народното събрание закони и се произнася по отхвърлените от Народното събрание предложения на държавния глава.
Обявяването на извънредно положение, състояние на война и сключването на мир са прерогативи на Парламента.
Избирането на народните представители и на сенаторите се извършва по правила, утвърдени от Конституцията и отчитащи определени качествени критерии.
3. Правораздаването се осъществява в условията на пълна публичност.
Правораздаването осигурява равнопоставеност на страните пред закона.
Правораздаването решава гражданскоправни, наказателноправни и административноправни спорове.
Към наказателното правораздаване действуват съдии-следователи.
Прокуратурата е „паркет“ при съда.
Адвокатурата в България е напълно независима от държавата.
Съдията е независим, несменяем и се подчинява само на правосъобразния закон и на своята съвест. Съдиите се назначават от държавния глава по негово предложение, утвърдено от Парламента. По въпроса за вината в наказателния процес се произнася жури, конкретно определяно за всеки отделен случай.
Не се допуска монопол на държавата върху нотариалната дейност.
България спазва минималните стандартни правила на ООН за третиране на затворниците, забранява мъченията и другите жестоки, нехуманни или унижаващи човешкото достойнство форми на третиране и наказване, взема ефикасни законодателни, административни, съдебни и други мерки, за да предотвратява и санкционира такава практика.
4. Държавният глава има представителни функции. Той ратифицира международните договори, неподлежащи на утвърждаване от Парламента, упражнява правото на помилване, награждава с държавни отличия и осъществява други представителни функции, делегирани му от закона.
Правителството осъществява изпълнителната власт в оперативен порядък посредством административни актове.
Всички министерства са изчерпателно изброени в Конституцията.
Службата за защита на Конституцията (бившата Държавна сигурност) се разформирова. След деполитизационен подбор част от служителите є се приемат в Управление „Охрана“ при Министерство на вътрешните работи.
Службите за подслушване по телефон или с други способи, както и службите за цензура върху личната кореспонденция се закриват.
Войските на Министерството на вътрешните работи се разформироват, а офицерският и сержантският им състав минават към Министерството на отбраната.
За партийно-политическа проповед в армията и полицията се носи наказателна отговорност.
Закрива се Главното управление за патриотично възпитание (бившето Главно политическо управление при Министерството на народната отбрана). Възпитанието и обучението на войската (армия и флот) се възлагат на действуващия офицерски и сержантски състав.
Министерството на вътрешните работи се състои от три ведомствени поделения: Главно управление на полицията, Управление по охраната и Управление по контрола на транспорта.
Вътрешните и граничните войски, разузнаването и контраразузнаването са към Министерство на отбраната. Министърът на отбраната е цивилно лице. Недопустимо е съществуването на строителни войски.
Военната академия на войската, военните училища и сержантските школи се равняват съответно по ранг на висше, полувисше и средно специално образование. Препоръчва се специализацията на офицерите да става в цивилните висши училища с подходящи профили.
Противовъздушната и противоатомната отбрана се организира и изпълнява от военни и се ръководи от министъра на отбраната.
Никой военен на държавна служба (в армията или полицията) не може да получава трудово възнаграждение, по-високо от това на доцент в български юридически факултет.
Задължителната военна служба се премахва поетапно. Създават се професионални въоръжени сили с висока боеспособност и добри условия на живот. Докато съществува задължителна военна служба, се признава правото на алтернативна повинност по религиозни съображения. Войникът е гражданин в униформа и правата му се защищават чрез парламентарен контрол.
Дейността и структурите на Министерството на външните работи се съобразяват с равнището на общественото благосъстояние и финансовите възможности на българската държава. Създава се институт на почетния консул.
5. Общината, околията (ако такава е създадена) и областта са самоуправителни тела със своя териториална обособеност и независимост от централната власт при решаването на местните дела. Централната власт може да делегира правомощия на общините и областите по силата на специален закон като израз на деконцентриране дейността на общата държавна администрация.
Общините, околиите и областите са публичноправни личности с обща териториална компетентност. Централната държавна администрация упражнява административно попечителство върху териториалната им дейност. Надзорният орган, при констатирано закононарушение, спира изпълнението на административния акт до отстраняването на дефекта и връща делото на автора на акта.
Елементите на общинското самоуправление са : граждани, територия (землище) и административна власт. Гражданите са лица, живеещи постоянно в населеното място въз основа на общинска регистрация. Всяко населено място, независимо от броя на жителите му, образува своя самостоятелна община. На основата на местен референдум няколко населени места могат да образуват съставна община. Територията на общината е нейното землище без оглед собствеността върху имотите.
Столицата на България, град София, е отделна област със свои самостоятелни общини.
Конституцията определя областите.
Манастирите са самостоятелни общини.
Мерите са общински имоти за общо ползване и подлежат на пълно възстановяване, отразяващо тяхното състояние към 9 септември 1944 г. Същото се отнася за всички общински имущества.
Структурата на административната власт включва: а/ на равнище община: общинско събрание, общинска управа и кмет (кметски наместник при съставните общини); б/ на равнище околия (ако с местен референдум населението от група общини е обособило такава): околийско събрание, околийска управа и околийски управител; в/ на равнище област: областно събрание, областна управа и областен управител. Всички ръководни длъжности в местното самоуправление са изборни; кметът и областният управител са председатели на съответните управи.
6. Политически партии и обществено-политически организации или движения не могат да бъдат финансирани под каквато и да е форма от държавния бюджет.
Не се допуска съществуването на казионни творчески съюзи и се осигурява автономност на сдруженията на българските интелектуалци.
Законът стимулира създаването и дейността на независими средства за масова информация, включително частни телевизионни и радиокомпании.
7. Участието в управлението на обществото е функция от конкретния принос на индивида, неговата професионална компетентност и равнище на грамотност.
8. Кандидатът за държавна служба (назначаема или изборна) полага съответен тест за владеене на български език, интелектуално и професионално равнище.
Кандидатът за държавна служба декларира публично своя имуществен статус.
При напускане на службата държавният служител (или неговият наследник) декларира публично своя имуществен статус.
Заемането на държавна служба във войската, полицията и съдебната система е несъвместимо с членуването в политическа организация.
Депутатският мандат е несъвместим със заемането на държавна служба.
9. Външната ориентация на България се определя от икономическите, политическите и другите интереси на страната.
10. Постоянният неутралитет на България се декларира доброволно в нейната Конституция, ако се гарантира от държавите – постоянни членове на Съвета за сигурност на ООН и от НАТО. България ще поддържа и защитава своя постоянен неутралитет с всички средства в нейно разположение. За тази цел България няма да участвува в каквито и да било военни съюзи и няма да допуска създаването на чужди военни бази на своя територия. Постоянният неутралитет на България не е пречка за членуването й в ООН и за участие в икономическа и политическа интеграция на локална, континентална и световна основа.
11. България е свободна от оръжие за масово унищожение (ядрено, химическо, бактериологическо и пр.) зона.
12. Целта на икономическата програма на Партия Либерален Конгрес е икономическият растеж на България в следващите десетилетия. Стартът към този растеж е преходът към пазарна икономика. Сърцевината на прехода е приватизацията.
13. Частната инициатива в България се поощрява.
България оттегля участието си и занапред няма да бъде страна в ограничаващи частната инициатива международни договори.
Нормативен акт, ограничаващ частната инициатива, е противоправен и не се прилага в България.
14. Частната собственост в България не може да бъде по-малко от 65% от общонационалната собственост.
Държавната собственост в България не може да надвишава 25% от общонационалната собственост.
Монополът се забранява.
Национализацията се забранява.
Отчуждаване на частна собственост за обществена полза се допуска само по изключение в случаите, когато то се налага от върховни национални интереси и няма друго възможно решение. Всеки конкретен случай на такова отчуждаване на частна собственост се урежда с нарочен закон, влизащ в сила едва след пълното удовлетворяване претенцията на собственика.
Създава се нов Търговски кодекс със съвременен либерален характер, като за работна основа се възприема Търговският закон от 1896 г. Изработват се закони за борба срещу нелоялната конкуренция. Премахват се ограниченията и изключителните права във външната търговия.
Държавата не се намесва пряко в стопанския живот и упражнява само регулиращи функции. Субсидии и дотации се допускат само по изключение и със закон. Съвместната българо-чуждестранна икономическа дейност се поощрява, включително и чрез съществени данъчни облекчения.
Премахват се пречките за чуждестранните инвеститори да притежават контролен пакет от акции.
Територията на България е единна зона за свободна търговия.
В условията на пазарна икономика се създават борси, пазар на ценни книжа и опростена единна информационна, счетоводна и отчетна система.
Всички юридически и физически лица в България декларират еднократно, въз основа на специален закон, имущественото си състояние.
Народните имущества, заграбени от БКП, свързаните с нея юридически и физически лица и облагодетелствуваните от властта спекуланти, се възстановяват.
Провежда се парична реформа за овладяване на инфлационния процес.
Придобитите преди реприватизацията имущества, надвишаващи определен от Парламента размер, се облагат с еднократен данък.
15. Пълната реприватизация на отнетото по какъвто и да е начин след 9 септември 1944 г. (принадлежащо на физически и юридически лица) имущество е предварително условие за започване приватизиране на държавно или друго обществено имущество.
Законодателно се отменят всички последици от актовете, с които е била отчуждена собственост на физически и юридически лица след 9 септември 1944 г., като конфискации, национализации, отчуждения и задължителни продажби с неадекватни обезщетения и други подобни.
Реприватизацията се осъществява посредством възстановяване правото на собственост на неговите титуляри върху реалното имущество, а в случай, че същото е унищожено или е имало ликвиден характер – чрез предоставяне на равностойно такова от държавния, общинския или кооперативния патримониум (доколкото двата последни също са се облагодетелствували неправомерно), а ако и това е невъзможно – чрез поименни акции, други ценни книжа или гарантирани от държавата облигации – по избор на правоимащия, като във всички случаи се отчита дължимата законна лихва и полагащата се рента върху имотите.
Обявяват се за недобросъвестни до доказване на противното приобретателите, заплатили неадекватна цена, когато за извършване на прехвърлянето е злоупотребено с партийно или служебно положение.
Обявяват се за недействителни до доказване на противното имотните прехвърляния, извършени от държавни, общински или обществени органи или фирми, ако са извън предмета на нормалната им стопанска дейност.
Поощрява се създаването на Българска асоциация на ограбените собственици на недвижими имоти и други значителни имущества като организация на лицата, претърпели през периода след 9 септември 1944 г. съществени посегателства срещу свещеното им право на частна собственост.
16. Приватизацията се допуска само върху остатъка след пълното реприватизиране, като обезщетените с облигации титуляри първи избират какви акции или други ценни книжа да закупят.
Създава се Стопански съвет за координиране и направляване на национално равнище на всички действия по прехода от планова към пазарна икономика. Стопанският съвет включва представители на трите социални партньори – държавата (представена от Правителството), наемния труд (представен от синдикатите) и работодателите (собственици и мениджъри, представени от Националната агенция по приватизацията – до създаването на Съюза на свободните предприемачи в България. Трите социални партньори изграждат еднотипни йерархични структури по равнища.
Създава се независима от Правителството и от политическите сили Национална агенция по приватизация, чийто статут се определя със закон. Агенцията работи съобразно приета със закон Приватизационна програма.
Държавата предоставя на Националната агенция по приватизацията правото на разпореждане с подлежащите на приватизиране имущества.
Управителният съвет на Националната агенция по приватизацията се състои от девет членове, както следва: двама представители на Правителството, двама представители на синдикатите и петима представители на свободните предприемачи (собственици и мениджъри). Представителите на Правителството и на синдикатите се предлагат от председателя на Правителството, респективно на синдикатите, а представителите на свободните предприемачи се предлагат от държавния глава; един от представителите на свободните предприемачи се предлага от държавния глава за президент на Националната агенция по приватизацията. Президентът на Агенцията и членовете на Управителния съвет, представители на свободните предприемачи, се одобряват от Парламента и се назначават от държавния глава. Представителите на Правителството и на синдикатите се одобряват от Парламента и се назначават от Председателя на Правителството.
Националната агенция по приватизацията извършва пререгистриране на всички фирми, създадени на базата или с участието на държавно имущество, като се вземе предвид мнението на тези, които са създавали и умножавали това имущество.
Ако при реприватизацията са допуснати пропуски, титулярите се удовлетворяват с предимство в процеса на приватизацията.
Участниците (или техните наследници) в създаването и умножаването на имуществото, подлежащо на приватизация, получават под формата на поименни акции дял в същото, равняващ се на сумарния размер на основната заплата за прослуженото в конкретното предприятие време. Тези лица заплащат придобитите дялове по остатъчна стойност към датата на приватизацията, с възможност за дългосрочно изплащане при облекчен режим. Същото се отнася за останалите български граждани, които са работили добросъвестно в неподлежащи на приватизиране обекти; те получават паричен еквивалент на основната заработка, който се реализира чрез Националната агенция по приватизацията в обществените фондове на приватизиращите се обекти.
Лицата, върху чиито земи са били изградени индустриални и други обекти или чиито имоти са били унищожени или увредени, се компенсират за земята, инвентара, животните, претърпените вреди и пропуснатите ползи посредством поименни облигации, срещу които те закупуват от приватизиращи се предприятия акции по остатъчна стойност. Същото се отнася за собствениците на кооперирани или одържавени селскостопански имоти. Всички тези лица се ползуват с предимство при приватизирането на земите, селскостопанския инвентар, животните, семената и другите необходимо присъщи на селскостопанското производство имущества.
Към подлежащите на приватизиране се приравняват и неправомерно придобитите след 9 септември 1944 г. от физически и юридически лица имущества.
В процеса на приватизацията банките отпускат кредити на нуждаещите се приобретатели, срещу което изискват необходимите гаранции (ипотека, залог и други върху придобиваните от приватизацията имущества).
Препоръчва се въвеждането на мениджърската институция при приватизирането на големи стопански обекти.
Не се допуска съкращаване на персонал от обектите, подлежащи на приватизация, преди осъществяването на последната. Когато по стопански съображения се налага освобождаване на заетото лице, неговите права по приватизацията се запазват.
Поощрява се създаването на модерни системи за професионална преквалификация.
17. Данъчната система и данъците не са цел, а средство за постигане на растеж и богатство на нацията. В процеса на прехода се прилага данъчна система, която го стимулира, и на тази основа се подготвя данъчната система на растежа със стратегическо предназначение. Масата на средствата, получени от данъците, следва да расте при възможното минимално равнище на данъците и максимално равнище на производството и оборота. Основната част от данъчната маса остава там, където е формирана. Отчисленията за по-високите йерархически равнища се извършват с намаляващ коефициент. Върху същите принципи се изгражда и държавният бюджет. Контролът по изразходването на данъците се осъществява от данъкоплатците посредством органите на съответната управа.
Създава се независима финансова полиция, подотчетна на Парламента. Тя е единственият орган, контролиращ декларирането и събирането на данъците, като в случай на нарушения предоставя на прокуратурата и съда решаването на въпроса за наказателната отговорност.
До края на месец март всеки български гражданин декларира своя доход за предходната година.
Освобождават се от данъчно облагане лицата, които: получават по-малко от една втора от средния личен доход за страната на член от семейството, за което се грижат; получават пенсии – за пенсиите; са непосредствено ангажирани в селското стопанство или в производството на продадена на външния пазар продукция на преработващата промишленост – за първите десет години.
Максималният размер на годишния данък върху недвижимите имущества не може да надвишава една хилядна от пазарната им стойност.
Размерът на данъците „наследство“ и „дарение“ расте по прогресивна скала, като максималният процент е 50.
Предоставените за благотворителни цели наследствени или дарени имущества се освобождават от данък „наследство“, респективно „дарение“. Освобождава се от данък и частта от наследството или дарението, равна по размер на едновременно предоставената за благотворителни цели част.
Инвестициите в нови технологии се освобождават от данъчно облагане за срок от три години. Лихвите, които заедно с другите доходи на едно лице са на или под равнището на социалния минимум за България, не подлежат на данъчно облагане.
Фирмите, ангажирани с жилищно строителство за масовия потребител, заплащат прогресивно намаляващ данък в зависимост от нарастването на обема на готовата за непосредствено използуване строителна продукция. Тези фирми, както и правоимащите граждани, ползуват целеви кредити от държавната банка с нисък лихвен процент. Работодателите, построили и предоставили безплатно на своите работници и служители жилища и съответната микроструктура към тях, се освобождават от заплащане на данъци за тези инвестиции.
18. Националната банка е емисионен институт. Тя определя основния лихвен процент, който не е задължителен за търговските банки. Всички банки, с изключение на Националната, са независими акционерни дружества; те се изграждат върху принципите на равнопоставеност и публична потребност. Всеки българин, сам или в съдружие с български или чужди физически или юридически лица, може да създаде банка или да получи от Националната банка лиценз за финансово-кредитна дейност.
Подготвя се и се провежда програма за стабилизиране на българския лев; използуват се всички подходящи за целта средства с изключение на онези, които противоречат на формулираните в настоящата Програма социални приоритети.
19. Всеки човек има право да изкарва прехраната си чрез свободно избран труд при справедливи и благоприятни условия, както и право на жизнено равнище, включително облекло, жилище, медицинско обслужване и социални грижи, с оглед поддържане неговото и на семейството му здраве и благосъстояние. Той има право на осигуряване при безработица, болест, инвалидност, овдовяване, старост или други случаи на лишаване от средства за съществуване по независещи от него причини.
Работещият получава не по-малко от половината от стойността на създадения лично от него продукт. Поощрява се плурализмът в синдикалната дейност, като професионалните организации на работниците и на работодателите следят за строгото спазване на правилото за петдесетпроцентния минимум.
Задължителната осигуровка се заплаща от работодателя. Всеки сам определя броя и заплаща размера на допълнителните осигуровки. Задължително осигуреният получава годишна здравна чекова книжка, с която се разплаща за получените медицински услуги. Неизразходваните чекове се инкасират от правоимащия след изтичането на срока им като здравна премия.
Социалното осигуряване е личен, а не държавен проблем и се реализира в местата, където е акумулиран трудът на личността. Фондовете по социалното осигуряване се изграждат отдолу нагоре. Пълното решаване на проблема за социалното осигуряване се гарантира само от икономическия просперитет на България.
Здравеопазването е елемент от социалното осигуряване. Степента на социалното осигуряване на личността определя и равнището на здравеопазването. Обществото се грижи за социално слабите и неосигурените чрез специално изградени фондове и доброволни формации с благотворителни и филантропически цели.
Интересите на потребителя се защищават от закона.
20. Българската образователна система се променя с оглед нашият образователен ценз да се признава от цивилизованите държави.
Въвежда се тестовата система за оценка на знанията.
Разгръща се мрежа от частни училища, административно независими от държавата, но отговарящи на установени от последната минимални критерии.
Държавната помощ се насочва с предимство към учащите се, а не към учебните институции.
Ползувателите на кадри, подготвени във висшите, полувисшите и средните специални и технически училища,заплащат определен процент, начисляван върху заплатата на ползувания специалист, в полза на тези училища.
Българският учител се радва на социална осигуреност и престиж, свобода на преподаването и независимост от идеологиите. Възнаграждението му гарантира висок обществен статус и пълни възможности за повишаване на квалификацията и научна работа. Никой учител или научен работник не може да получава възнаграждение за труда си, по-малко от това на съответствуващ на ценза, подготовката и стажа му военен специалист или полицай.
Учебните програми отразяват съвременното равнище на културни, религиозни, правни, икономически и политически знания.
Преподаването утвърждава ценностите на свободното общество.
Основното образование е задължително, безплатно и достъпно за всички.
Редовното средно образование е безплатно. Държавата поощрява организираните от бизнеса средни специални училища.
Възстановяват се класическите и полукласическите гимназии.
Основното и средното общо образование са грижа на държавата.
Полувисшето и висшето образование са образователни степени след средното образование. Висшите училища са учебни и научно- изследователски центрове.
Създават се специализирани фондове и механизми за откриване и поощряване на способни учащи се.
Системата на научните степени се привежда в съответствие със западните стандарти. Научната степен не дава право на специално заплащане.
Министерството на просветата осъществява държавния контрол за минималното равнище на образователната подготовка.
Парламентът не допуска средствата за образование, наука и култура да са под равнището на предоставяните за отбраната на държавата.
За специалностите „право“ и „медицина“ се кандидатствува само след завършено висше образование.
Българската наука се развива свободно и независимо от държавна намеса и цензура.
Административните актове в науката, образованието и културата подлежат на съдебен контрол.
Създава се Център за научна информация и защита на интелектуалния труд като национална база данни с регистрационни нотариални функции. Заинтересованите институции и лица носят юридическа отговорност за неадекватното процедиране с предоставените им за мнение и разпореждане материали, депозирани в Центъра.
Инвестициите в научни изследвания и в развитие на образованието се освобождават от облагане с данъци. Даренията за развитие на науката и образованието се приспадат от дължимите от дарителя данъци. Научният продукт не се облага с данъци.
21. Познаването на правата и задълженията на личността е непременно условие за нормалното функциониране на либералното общество. Всяко лице има право да получава и разпространява информация без ограничения, освен предвидените в правосъобразния закон и в международни договори, по които България е страна.
Гарантира се пълната свобода на печата, радиото, телевизията и другите средства за масова информация като едно от най-важните условия за съществуването и развитието на либералното общество.
22. Семейството се поощрява като естествена среда, в която се ражда, отглежда, възпитава и израства свободната човешка личност.
Майките и децата се ползуват с особени грижи и подпомагане. Всички деца, родени в брака или извън брака, се радват на еднаква социална закрила. Осигурява се спазването на международните актове за защита на правата на децата.
Гарантира се социалната и личностната реализация на жената.
23. Официален език в България е българският език. Той е задължителен в устна и писмена форма за всяко служебно лице в отношенията му с българските граждани в процеса на изпълнението на служебните му функции, както и за всички български граждани, контактуващи с държавните власти.
Българските граждани имат право да изучават в официалните български училища в избрана от тях форма на обучение съответствуващ на етническото им самосъзнание език.
24. Нашите сънародници, живеещи в чужбина, които не са български граждани, могат по свое желание да се ползуват от икономически, социални, културни и граждански права като живеещите на българска територия граждани на България.
Българската национална принадлежност е израз на свободно волеизявление и не е непременно свързана с българското гражданство.
Лишаването от или отнемането на придобито по рождение българско гражданство се забранява.
Българските граждани, живеещи временно или постоянно в чужбина, се ползуват от икономически, социални, културни, граждански и политически права като живеещите на българска територия български граждани.
Създава се Министерство на българите в чужбина.
25. Чужденците в България се ползуват от граждански, икономически, социални, културни и религиозни права като българските граждани; със закон могат да бъдат налагани само временни ограничения на тези права. Никой чужденец на българска територия не може въз основа на български закон да се ползува с повече права от който и да е български гражданин.
26. Екологично чистите продукти и внедряването на обезпечаващи опазването на природата технологии се стимулират от държавата, която безкомпромисно преследва физическите и юридическите лица, увреждащи природата. Поощряването се осъществява чрез облекчен режим на данъчно облагане и минимални лихвени проценти при кредитиране.
27. Екологосъобразните нетрадиционни източници се ползуват с предимство при влагането на средства в българската енергетика. Наследеното ниско технологическо равнище на атомната енергетика се ликвидира постепенно. Сътрудничеството с българските и международните екологически организации се поощрява.
28. Защитата на животните се поверява на закона. Нарушителите на Закона за защита на животните носят гражданска, административна и наказателна отговорност.
29. Виновните за националната катастрофа понасят наказателна отговорност в съответствие с действуващото българско законодателство или с международните договори, по които България е страна. Престъпленията против мира и човечеството, включително и геноцидът, не подлежат на давност. Организациите, от чието име или с чиято подкрепа са действували престъпните лица, се заклеймяват и нямат морално основание да съществуват под каквато и да е форма.
Не се допуска наказателно преследване на лица за деяния, които по време на извършването им не са били престъпни според тогава действувалото законодателство или международни договори с участието на България. Шантажирането на такива лица, извършвано от български или чужди граждани, органи или организации, се преследва и наказва изключително строго от закона.
Тази програма е приета на Първата национална конференция, състояла се в София на 18 март 1990 г., и е доразвита в духа на съвременните либерални идеи от Третата национална конференция, проведена на 30 март 1991 г. в София.
[Публикувана на стр.269-282 от книгата на проф. Янко Янков ДОКУМЕНТ ЗА САМОЛИЧНОСТ. Политическа документалистика. - С., "Янус", 1994. - 640 с.].
Интересно защо никой не коментира.
ОтговорИзтриванеА кой фалира, когато трудът се продава под себестойноста си?
Либералнато пазарно стопанство има една вътрешно присъща положителна обратна връзка, която е отговорна както за генерирането на растеж, така и за кризите като настоящата.
Каква е идеята на Либерален Конгрес това несъвършенство да се компенсира?